girocopter

Girocopterul este o aeronavă unică ce există în lumea aviației de decenii. Denumit și autogiro (in greacă auto = de sine + giros = rotire), a fost prima aeronavă care folosește aripă rotativă și poate zbura cu succes, fiind totodată foarte controlabilă. Designul inițial avea – fată de avione – siguranță sporită, zbor la viteză mică mai eficient, precum și capacitatea de a decola și ateriza pe verticală. Însă, în ciuda avantajelor sale clare, până de curând nu s-au bucurat de atenția și succesul pe care le merită.

Denumit și motocicleta aeriană sau limuzina cerului, este un hibrid între un avion ultraușor și elicopter. La fel ca elicopterul, este o aeronavă cu aripă rotativă, ceea ce înseamnă că folosește un rotor pentru a se ridica în loc de aripi ca ale avioanelor. Spre deosebire de elicopter însă, rotorul nu este alimentat de un motor. Acesta funcționează datorită autorotației produsă de forțele aerodinamice, pe când elicea acționată de motor asigură forța necesară pentru ca girocopterul să se deplaseze.

Dar ce este autorotația? Vântul care trece prin rotor îl face pe acesta să se învârtă și astfel se creează portanța (forța care menține aeronavele în aer).

Acum că știm cum funcționează un girocopter, va fi mai ușor să înțelegem avantajele și dezavantajele pe care acesta le are în comparație cu elicopterul și avionul. Atunci când îl comparăm cu un avion, girocopterul are din start doua avantaje clare: pistele de decolare și aterizare mult mai scurte și caracteristicile zborului la viteză mică.
Primele modele de girocopter aveau nevoie de o pista de cca 15 m pentru decolare și puteau ateriza pe o pistă de maxim 10m, pe când avioanele foloseau piste de peste 50 m. Modelele actuale de girocopter decolează în 10 m și pot ateriza vertical, fără a necesita o pistă. Acest lucru permite ca girocopterele să zboare de aproape oriunde, fără a avea nevoie de loc de rulare foarte mare.
Celălalt mare avantaj pe care îl are girocopterul este abilitatea lor de a zbura cu viteză mică fără a se angaja. Portanța generată de pe un profil aerodinamic este proporțională cu viteza relativă la care se deplasează prin aer și unghiul la care se mișcă prin aer (unghi de atac). Însă atunci când se trece de un anumit unghi, există o scădere a forței portante cunoscută drept angajare și datorată faptului că aerul nu își schimbă suficient de repede direcția pentru a rămâne atașat de aripă. Din moment ce aripile unui avion sunt fixe, pentru a îmbunătăți portanța trebuie fie ca avionul să zboare mai repede, fie ca unghiul de atac să crească. La girocopter, aripile sunt reprezentate de rotor și se mișcă în aer la viteza cu care se mișcă rotorul, nu la viteza aeronavei. Viteza minimă la care poate zbura acesta este de 15 km/h, viteză mult sub cea pe care avioanele o pot atinge, continuând să își păstreze ascensiunea.

Există deasemenea câteva avantaje pe care girocopterul le are față de elicopter: simplitatea, viteza și greutatea. Rotorul unui elicopter e mult mai complex și asigură propulsia, menținerea în aer și controlul aeronavei. Are nevoie de o metodă pentru a controla pasul și înclinarea elicei. Un girocopter foloșseste rotorul pentru control, însă nu necesită control atât de complex și prin eliminarea componentelor se reduce greutatea totală. Totodată, faptul că nu are nevoie de motor și pentru acționarea rotorului (ci doar a elicei), ajută la menținerea greutătii scăzute a aeronavei. Greutatea totală a unui elicopter este de cca 9000 kg, pe când un girocopter are cca 500 kg.

Zborul cu girocopterul, ca orice sport aviatic, are potențial de risc. Statisticile arată însă că cele mai multe accidente se datorează factorului uman. Fiind vorba de un sport dinamic, reacțiile pilotului în caz de anomalii trebuie să fie rapide și corecte. Lipsa de experiență, lipsa unui instructaj corect și riguros, ignorarea regulilor de securitate, orgoliul, neverificarea echipamentului sunt doar câteva puncte care depind de factorul uman.
În concluzie: zborul cu girocopterul nu se învață singur sau din cărți, ci doar prin participarea la cursuri oficiale sub îndrumarea unor instructori autorizați. Astfel, prin antrenamente adecvate, de la zboruri ușoare până la dezvoltarea reflexelor pentru rezolvarea cazurilor extreme, se reduce la minim posibilitatea accidentărilor.
Metodele prezentate în continuare sunt informative, detalii concrete se obțin din manualele de utilizare date de producătorii de girocoptere și de la instructorii autorizați.



« Înapoi



Întrebări%20frecvente

Ce este un girocopter?
Girocopterul este este un hibrid între un avion ultraușor și elicopter. La fel ca elicopterul, este o aeronavă cu aripă rotativă, ceea ce înseamnă că folosește un rotor pentru a se ridica în loc de aripi ca ale avioanelor. Spre deosebire de elicopter însă, rotorul nu este alimentat de un motor. Acesta funcționează datorită autorotației produsă de forțele aerodinamice, pe când elicea acționată de motor asigură forța necesară pentru ca girocopterul să se deplaseze.

Ce este autorotația?
Aerul care curge printre lamelele rotorului îl fac pe acesta să se învârtă astfel producându-se portanța necesară zborului.

Care este diferența dintre un girocopter și un elicopter?
Un girocopter poate zbura la viteză mai mică fața de un avion, însă nu poate zbura la punct fix ca elicopterul. Datorită faptului că lamelele girocopterului sunt acționate doar de aer (prin autorotație) așadar este o platforma stabilă care zboară. Elicopterul împinge aerul în jos prin palele acționate de rotor, acesta fiind și motivul pentru care poate plana la punct fix. O altă diferența stă in costurile de exploatare și întreținere.

Cât de sigur este girocopterul?
Prima caracteristică foarte importantă care ține de siguranță este faptul că girocopterul poate zbura cu viteză mică fără sa se angajeze (Portanța generată de pe un profil aerodinamic este proporțională cu viteza relativă la care se deplasează prin aer și unghiul la care se mișcă prin aer (unghi de atac). Însă atunci când se trece de un anumit unghi, există o scădere a forței portante cunoscută drept angajare și datorată faptului că aerul nu își schimbă suficient de repede direcția pentru a rămâne atașat de aripă. Din moment ce aripile unui avion sunt fixe, pentru a îmbunătăți portanța trebuie fie ca avionul să zboare mai repede, fie ca unghiul de atac să crească. La girocopter, aripile sunt reprezentate de rotor și se mișcă în aer la viteza cu care se mișcă rotorul, nu la viteza aeronavei ). O altă caracteristică importantă este faptul că poate ateriza în siguranță chiar dacă motorul este oprit (rotorul este acționat de aer, nu de motor, așadar aeronava va continua să zboare).

La ce altitudine poate zbura un girocopter?
Majoritatea girocopterelor zboara la cca 1000m, aceasta fiind altitudinea la care majoritatea piloților preferă să se bucure de peisaje. Girocoptere modificate pentru zbor la înălțimi mari au ajuns și la 6000m.

Care este viteza unui girocopter?
Majoritatea modelelor au o limitare de viteză la 100 km/h, deși viteza maximă poate ajunge la 140 km/h. Limitarea se face pentru ca rotorul să poată compensa mișcările laterale ale aeronavei.

Cât de mare este un girocopter?
Un girocopter cu un singur loc are cca 4,5m lungime și 2,5m înălțime. Greutatea este de cca 250kg. În cazul girocopterelor cu 2 locuri, aceste valori se dublează.

Cât de sigur este zborul cu girocopterul?
Girocopterele pot zbura făra niciun fel de problemă la viteze mult mai mici decât avioanele, care dacă intră în limită de viteză se pot angaja. Designul aerodinamic stabil face ca girocopterul să poată zbura foarte bine și în condiții turbulente.

De ce este posibil ca uneori cursurile sau zborurile în tandem să sufere modificări ale orei programate inițial?
Zborul cu girocopterul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există posibilitatea ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo. În cazul zborurilor în tandem, recomandăm să se reconfirme zborul telefonic cu instructorul, iar în cazul cursurilor să se pastreze legătura cu acesta în modalitatea de comunicare agreeată de fiecare școală de zbor.



« Înapoi



Pentru mai multe informații:

office@euzbor.ro







img