Planor

Bun venit în lumea planorismului, sportul aerian despre care se spune că este zborul liber suprem!

Fie că te-a adus aici un vis din copilarie sau un hobby la care ai început să te gândești recent, plăcerea zborului e cu adevarat incredibilă și poate da dependență. Provocarea intelectuală combinată cu liniștea din aer și cu peisajele de vis sunt motivele pentru care oameni de toate vârstele practică acest sport.

Un planor este aeronavă mai grea decât aerul care este susținută în zbor de reacția dinamică a aerului pe suprafețele ei portabile. Majoritatea planoarelor nu au motor și pot să străbată sute de kilometri în zbor, însă există și modele care au motoare suficient de puternice atât pentru decolare, cât și pentru prelungirea duratei zborului.

Există o gamă mare de planoare diferite prin prisma modului în care sunt construite, eficiența aerodinamică, așezarea pilotului, comenzi și scopul pentru care au fost construite. Principiul de bază este același la toate însă: modul în care folosesc coloanele de aer cald (termicele) pentru a câștiga altitudine și a ramane cât mai mult în aer. Poate cel mai simplu tip de planor este avionul de hartie :)

E necesar să menționam însă că zborul cu planorul, ca orice sport aviatic, are potențial de risc. Statisticile arata însă că cele mai multe accidente se datorează factorului uman. Fiind vorba de un sport dinamic (desi de jos de multe ori ai impresia ca planoarele plutesc lin în aer), reacțiile pilotului în caz de anomalii trebuie să fie rapide și corecte. Lipsa de experiență, ignorarea regulilor de securitate, orgoliul, neverificarea echipamentului sunt doar câteva puncte care depind de factorul uman.

În concluzie, zborul cu planorul nu se învață singur sau din cărți, ci doar prin participarea la cursuri oficiale sub îndrumarea unor instructori autorizați. Astfel, prin antrenamente adecvate, de la zboruri ușoare până la dezvoltarea reflexelor pentru rezolvarea cazurilor extreme, se reduce la minim posibilitatea accidentărilor.

Metodele prezentate în continuare sunt informative, detalii concrete se obțin din manualele de utilizare date de producătorii planoarelor, dar mai ales de la instructorii autorizați.



« Înapoi



Întrebari frecvente


Ce menține un planor în aer?

Foarte pe scurt, pe lângă tehnicile de pilotaj, ascensiunea în aerul cald care urcă, dar și construcția planorului. Datorită formei aripii, aerul care trece pe deasupra să se mișcă mai repede decât aerul care se mișcă pe sub aripa, astfel se creaza portanța. Conform principiilor aerodinamice, presiunea din partea interioară este mai mare decât cea exterioară și acest lucru duce la plutirea aripii în aer.

Ce creeaza curenții ascendenți?

Soarele și vântul. Modurile clasice de ascensiune: dinamic la pantă: vântul bate pe o pantă/deal/munte formând curenți ascendenți pe întreaga înălțime a acesteia; termic: coloana de aer cald ce urcă dinspre sol; undă: curent ascendent creat ca urmare a ruperii și reformarii vântului pe o panta/deal/munte.

Există un anotimp propice pentru zbor termic?

Da, în principal zborul termic are loc vara, pe măsura ce solul se încălzește și curenții de aer cald urcă.

Ce se întâmplă dacă se termină curentul ascendent?

Se planează până la aterizare sau cei mai multi piloți cauta o altă termica în care să urce. Fiind construit să planeze, nu există niciun risc ca planorul să pățească ceva în momentul în care nu mai câștigă altitudine.

Cum aterizează un planor?

Pe tot parcursul școlii de zbor vei primi instruirea necesară pentru a ateriza în siguranță. În principiu, înainte de aterizare se efectuează manevre specifice de pierdere a altitudinii, apoi se aterizează pe terenul vizat.

Zbori acolo unde te duce vântul?

Nu, poți zbura în orice direcție (cu condiția ca decolarea să se facă cu fața pe direcția vântului), planorul poate fi controlat atât când zboara în direcția vântului, dar și contra acestuia.

Poți ateriza pe aceeași pista de pe care s-a facut decolarea?

Majoritatea planoarelor aterizează pe aerodromul de pe care au decolat. În cazul piloților care decid să zboare la distanță, aceștia își vor alege locul în funcție de direcția vântului, condiția meteo, obstacole, etc.

Cum este controlat un planor?

La fel ca avioanele, planoarele au o manșă de control. Aceasta controlează atât elevatorul, cât și eleroanele. Deasemenea, prin intermediul pedalelor, este controlată cârma.

Care sunt principalele tipuri de condiție meteo când nu se poate zbura?

Nu se poate zbura pe ploaie, atunci când plafonul de nori se află la joasă altitudine sau când vântul e mai puternic de 50 km/h.

Ce se întâmplă dacă vântul se oprește?

Deși sună surprinzător, nu avem nevoie de vânt pentru a zbura cu planorul. Ne putem gândi la avioanele de hârtie pe care le lansăm în casa, acestea nu au vânt și totuși planează datorită formei aerodinamice.

Cât de mult poți zbura cu un planor?

Durata zborului depinde de experiența pilotului, atitudinea acestuia, dar mai ales de condiția meteo. În unele zile – din cauza condiției meteo – se pot efectua doar zboruri scurte de 10-15 minute. În alte zile, când condiția meteo permite, zborul poate dura 5-6 ore.

Cât de sus se poate zbura/urca cu planorul?

Decolarea se face de regulă de la o altitudine de 600 metri și se poate zbura până la 3000-4000 m în siguranță. După 4000 m sunt necesare rezerve de oxigen.

Ce distanțe se pot parcurge în zbor cu planorul?

Distanța parcursă depinde de mai mulți factori: experiența pilotului și starea lui fizică și psihică din ziua respectivă, condiția meteo, performanțele planorului. Dacă pilotul are experiență, aeronavă are viteză de zbor bună și condiția meteo este favorabilă, se pot străbate sute de kilometri.

Care este viteza de zbor a unui planor?

Un planor cu performanțe medii ajunge la 90 – 130 km/h, iar cele performante pot atinge viteze de 270 km/h. În timpul zborurilor la distanță viteza medie este de cca 70 – 100 km/h.

Câte persoane pot zbura cu un planor?

Există planoare cu 2 locuri folosite pentru instructaj și planoare cu un singur loc folosite atât pentru zborurile de școală, dar și pentru zbor de agrement după obținerea licenței.

Poate oricine să zboare cu planorul?

În teorie oricine care are o condiție fizică decentă și nu are restricții medicale poate zbura. Pentru a învața să zbori în siguranță și legal, este necesar să te inscrii la o școală de zbor cu planorul unde, sub supravegherea unui instructor autorizat, vei învața tot ce trebuie să știi despre acest sport.

De la ce varsta pot începe să zbor cu planorul?

Conform legislatiei în vigoare, trebuie să fi implinit 16 ani și să ai acordul părinților pentru a începe școală de zbor. Poți să dai examenul pentru obținerea licenței de pilot imediat ce ai împlinit 18 ani.

În ce condiție fizică trebuie să fiu pentru zbor?

Se recomandă ca persoanele care încep școală de zbor să fie active, alerte și să aiba coordonare bună.

În ce condiție fizică trebuie să fiu pentru un zbor de inițiere (tandem)?

În acest caz, condiția ta trebuie să fie normală, în funcție de locul de decolare pe care îl vei alege împreună cu instructorul autorizat. Vei primi toate informațiile necesare de la instructorul tău.

Sunt prea în vârstă pentru a învață să zbor cu planorul?

Nu contează vârsta, ci condiția fizică, starea medicală generală, dar și starea mentală. Un alt factor de luat în calcul este cât de bine vezi și orice afecțiune care îți poate afecta abilitatea de zbor și pe cea de a lua decizii rapide. La înscrierea la cursuri ți se va solicita un certifical medical din care să reiasă faptul că ești apt fizic și psihic pentru zbor.

Există limite în ceea ce privește greutatea corporală / înălțimea?

Da, există atât limite inferioare, cât și superioare, atât pentru înscrierea la cursurile școlilor de zbor, cât și pentru zborurile de inițiere (tandem). Acest lucru se datorează mai ales capacității de încărcare a planoarelor și a spațiului redus din cabină, care sunt certificate pe anumite plaje de greutate ce trebuiesc respectate obligatoriu. De regulă, înălțimea maximă este de cca 1.90m, greutatea minimă cca 50kg, greutatea maximă cca 100kg.

Unde găsesc în România școli de zbor cu planorul?

Poți găsi o școală de zbor într-o zonă care să îți fie accesibilă atât ca locație, cât și ca programare a zborurilor de inițiere (tandem) / durată de desfășurare a cursurilor pe platforma noastră www.flightbooster.com Toți instructorii sunt autorizați și certificați de organizațiile naționale și internaționale așa că poți fi sigur că pregătirea ta se va desfășura în siguranță și legal.

Când au loc cursurile de zbor?

În funcție de programul școlii de zbor și de acoperirea numărului de elevi piloți per sesiune, acestea au loc mai ales în weekenduri, însă majoritatea scolilor organizează cursuri și în timpul săptămânii.

De ce este posibil ca uneori cursurile sau zborurile să sufere modificari ale orei programate inițial?

Planorismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există riscul ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo. În cazul zborurilor de inițiere (tandem), recomandăm să se reconfirme zborul telefonic cu instructorul, iar în cazul cursurilor să se pastreze legătura cu acesta în modalitatea de comunicare agreeată de fiecare școală de zbor.

Cât durează un zbor de inițiere (tandem) „obișnuit”?

Nu există un zbor „obișnuit”, două zboruri nu seamană niciodată între ele. Planorismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există riscul ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo. În funcție de ce agreezi cu instructorul, condiția meteo, locul de decolare ales, acesta poate dura oricât între 10 minute și câteva ore. Asigură-te că ai o fereastră de timp de cel puțin 3 ore în cazul în care condiția meteo se schimbă sau în cazul în care drumul până la locul de decolare durează mai mult decât estimai anterior. După cum am mai spus, cel mai bine este să reconfirmi telefonic cu instructorul data și ora la care urmează să zbori cu minim 1 zi înainte. Ia în calcul și faptul ca pregătirea ta și a echipamentului durează minim 30 minute înainte de zbor. Luând în calcul toți acesti factori, cu cât poți fi mai flexibil și mai răbdator, cu atât te vei bucura mai mult de zborul tău de inițiere (tandem).

Cât durează o sesiune de pregătire „obișnuită” la școala de zbor?

Nu există o sesiune de pregătire „obișnuită”, prima parte a zilei poate fi total diferită de cea de-a doua și două sesiuni nu seamănă niciodată între ele. Planorismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există riscul ca orice activitate să fie anulata și reprogramată corespunzător condiției meteo.
Alți factori de luat în calcul sunt: condiția fizică a fiecăruia, modul în care fiecare elev pilot își insușește tehnicile predate și informațiile primite în timpul instructajului (diferă de la un elev la altul), numărul de elevi piloți aflați în instruire și gradul de evoluție al fiecăruia. Pe scurt, fiecare instructor încearcă să lucreze cu fiecare elev cât mai mult pe parcursul unei sesiuni de lucru, însă cel mai mare accent se pune pe siguranță și condiție meteo.
Luând în calcul toți acești factori, cu cât poți fi mai flexibil și mai răbdător, cu atât te vei bucura mai mult de evoluția ta în cadrul școlii de zbor.

Este necesar ca sesiunile de pregătire să aibă loc în zile consecutive?

Deși nu este necesar, este indicat ca primele sesiuni să aiba loc în zile cât mai apropiate pentru că sunt zilele în care se pun bazele tale ca pilot de planor și ți se creează reflexele. Îți recomandăm să îți programezi sesiunile de comun acord cu instructorul tău, ținând cont de regulile școlii de zbor din care faci parte, dar și de condiția meteo.

Cine va asigura echipamentul necesar pe parcursul școlii de zbor?

Majoritatea scolilor de zbor vor asigura echipamentul necesar (planor, stație radio, parașuta de urgență), tu va trebui să te ocupi doar de partea logistică și de îmbrăcăminte, apă, mâncare pe parcursul pregătirii.

Cu ce ar trebui să ma îmbrac în timpul zborului de inițiere (tandem)? Dar pe parcursul sesiunilor de pregătire la școala de zbor?

E foarte important să fii îmbrăcat și încălțat corespunzător. Iată câteva sfaturi utile:
- Pe perioada unei sesiuni de pregătire poți avea activitate fizică intensă (asamblare și verificare planor), în timp ce în timpul altei sesiuni poți avea parte de o condiție meteo schimbatoare, cu vânt intens. Câteva bluze calduroase și o jachetă windstopper peste sunt o alegere mult mai bună decât 2 sau 3 bluze foarte groase. Deasemenea, un combinezon de zbor poate fi o alegere foarte bună și poate rezolva multe dintre problemele legate de îmbrăcăminte.
- Poți purta o pereche de pantaloni lejeri (windshell) care să îți permită să te misti în voie. Pe perioada iernii poți purta pantaloni de ski.
- Încearcă să porți hainele în straturi (tricou, bluză calduroasă, polar, geacă) pe perioada primăverii / toamnei / iernii astfel încât să poți elimina rapid din straturi în caz de nevoie.
- Pe perioada verii, deși e cald, în timpul sesiunilor de lucru poartă bluze cu mânecă lungă și pantaloni lungi, te vor proteja de schimbările de temperatură din timpul zborului.

Cu ce ar trebui să mă încalț în timpul zborului de inițiere (tandem)? Dar pe parcursul sesiunilor de pregătire la școala de zbor?

E obligatoriu ca încălțămintea ta să ofere suport foarte bun gleznelor și să fie antiaderentă. Deasemenea ar trebui să îți mențină picioarele calde și uscate.
Nu recomandăm încălțăminte cu înălțime sub glezna și cu talpă care poate aluneca (teneși, adidași, mocasini, etc).
Cea mai bună alegere pot fi ghetele speciale pentru hiking (atenție, nu sunt același lucru cu pantofii de escaladă), cu șireturi, suficient de înalte pentru a proteja glezna și cu talpă Vibram care să atenueze șocurile.

Ar trebui să vin cu apă și mâncare la mine?

Da, asigură-te că ai la tine minim 2 l de apă și suficientă mâncare pentru o zi atunci când vii la sesiunile de pregătire. În ceea ce privește zborul de inițiere (tandem), funcție de locul de decolare și condițiile agreate cu instructorul, îți recomandăm să ai la tine minim 0.5 l apă și un sandwich. Deasemenea, este foarte util un baton de glucoză.

Care e legatura între zbor și vreme?

Toate sporturile aeriene depind de condiția meteo, așadar și planorismul se poate practica doar dacă vremea ne permite. Punem siguranța înainte de orice, așadar atât noi, cât și instructorii cu care colaborăm, vom recomanda întreruperea oricărei activități legate de zbor în cazul în care condiția meteo nu e optimă.

Care e cea mai bună perioadă a anului pentru a începe cursul de zbor cu planorul?

Nu există o perioadă bună sau o perioadă mai puțin bună. Pe tot parcursul anului condiția meteo poate fi bună sau mai puțin bună și se pot găsi perioade propice pentru planor. Totuși primăvara, vara și toamna sunt cele mai bune perioade, atât pentru stagiile de pregătire, cât și pentru zbor dinamic și/sau termic. Pe perioada iernii se pot efectua zboruri mai „liniștite” din cauza lipsei de activitate termică.

Ce trebuie să știu atunci când vreau să cumpăr primul meu planor/primul meu echipament?

În primul rand, e necesar să știi să zbori. Îți reamintim că – în conformitate cu legislația în vigoare – e necesar să ai licență de pilot pe care o poți obține urmând cursurile unei școli de zbor cu planorul. Decizia achiziționării primului planor se face împreună cu instructorul tău, în funcție de abilitățile tale, caracteristicile tale ca pilot și experiența ta.

Pot să învăț singur să zbor cu planorul?

E adevărat ca planorul este unul dintre cele mai simple aparate de zbor nemotorizat. Este deasemenea adevărat ca majoritatea piloților de planor reușesc să decoleze în siguranță, să zboare în siguranță și să aterizeze în siguranță. Dar acest lucru este datorat pregătirii teoretice și practice de care au beneficiat în cadrul legal și organizat al unei școli de zbor. Nimeni nu poate evalua evoluția unui elev pilot, nu poate să îi ofere din experiența sa de zeci de ani în unele cazuri și nu poate lua decizii legate de siguranța zborului mai bine decât un instructor de planor autorizat și certificat. Pentru a zbura atât legal, cât și în siguranță (atât a ta, cât și a celorlalți), este necesar să înveți să zbori ca elev pilot al unui instructor autorizat.

Conform statisticilor, majoritatea piloților care au suferit diverse incidente și accidente de-a lungul vremii au fost autodidacți.

Este planorismul un sport sigur?

Planorismul poate fi un sport foarte sigur sau foarte periculos, depinde foarte mult de pilot și de deciziile pe care acesta le ia. O pregătire temeinică și în spiritul siguranței aeriene, echipament adaptat experienței pilotului și – foarte important, dacă nu cel mai important – atitudinea pilotului vizavi de sport, fac diferența între sigur și riscant.

De reținut este faptul că orice activitate sportivă și orice sport aerian are totuși un potențial de risc, dincolo de factorul uman. Educarea corectă a pilotului, învățarea și cunoașterea propriilor limite de către acesta și o atitudine serioasă în ceea ce privește zborul pot duce la minimizarea riscului. Respectul de sine se reflectă în respectul pentru sport și ambele pot face diferența între un pilot care zboară în siguranță și un pilot care reprezintă un pericol, atât pentru el, cât și pentru cei din jurul său.

Cât durează un curs de instruire pentru a deveni pilot licențiat de planor?

În funcție de timpul pe care îl aloci acestui sport, aptitudinile tale și atitudinea cu care abordezi întreg procesul de instruire, factorii meteo, acumularea orelor de zbor (din locații diferite, atât zboruri la deal mic, munte, cu câștig de altitudine, dar și zbor dinamic), cursul poate dura între 3 și 24 luni. Discută despre acest aspect cu instructorul tău, acesta este cel mai în măsură să evalueze felul în care te dezvolți ca pilot de planor.

Ce se întâmplă dacă vreau să renunț la curs?

Dacă ai început școala și ti se pare ca totuși zborul cu planorul nu este pentru tine, discută cu instructorul tau și găsiți împreună o soluție. Fiecare școală are un regulament intern în ceea ce privește întreg procesul de instruire, inclusiv retragerea elevilor de la cursuri.



« Înapoi



Pentru mai multe informații:

office@euzbor.ro







img