Balon cu aer cald

img

    Dacă vrei să te bucuri de zbor în una dintre cele mai pure și romantice forme, atunci trebuie să încerci balonul cu aer cald! Majoritatea celor care au încercat această formă de zbor spun că este cea mai relaxantă și liniștitoare experiență a vieții lor.

 

    Balonul cu aer cald este una dintre cele mai vechi forme de zbor, dar mai ales o aplicare ingenioasa a principiilor științifice de baza.

 

    E necesar să menționam însă că zborul cu balonul, ca orice sport aviatic, are potențial de risc. Statisticile arată însă că cele mai multe accidente se datorează factorului uman. Fiind vorba de un sport dinamic, reacțiile pilotului în caz de anomalii trebuie să fie rapide și corecte. Lipsa de experiență, ignorarea regulilor de securitate, orgoliul, neverificarea echipamentului sunt doar câteva puncte care depind de factorul uman.

 

    În concluzie: zborul cu balonul nu se învață singur sau din cărți, ci doar prin participarea la cursuri oficiale sub îndrumarea unor instructori autorizați. Astfel, prin antrenamente adecvate, de la zboruri ușoare pâna la dezvoltarea reflexelor pentru rezolvarea cazurilor extreme, se reduce la minim posibilitatea accidentarilor.

 

    Metodele prezentate în continuare sunt informative, detalii concrete se obțin de la instructorii autorizați.




in zbor
  • 1. ISTORICUL BALONULUI CU AER CALD

    Istoricul balonului cu aer cald

    •  

          Cel mai vechi tip de balon cu aer cald sunt lampioanele, care datează încă din secolul 3 Î.e.n.

       

          Însă atunci când vorbim despre zbor al omului cu un balon de aer cald pionierii au fost frații Joseph și Etienne Montgolfier care – lucrând la compania producatoare de hârtie a familiei – au început să experimenteze cu aeronave de hârtie ridicate de aer cald. În vara lui 1783 au creat un balon foarte asemănător cu cele de astăzi, însă în loc de propan au folosit paie, bălegar și alte materiale inflamabile pe care le ardeau într-o vatra atașată coșului balonului.

       

          Primul zbor a avut loc la data de 19 septembrie 1783 ca o demonstrație pentru regele Louis XVI, iar primii pasageri au fost o oaie, o rața și un cocoș. Aceștia au zburat timp de 8 minute, s-au ridicat la o înalțime de 450 metri și s-au deplasat circa 3 km. Niciun animal nu a fost ranit în timpul zborului, iar asta l-a convins pe rege să își dea acordul ca oamenii să înceapă să zboare și ei cu balonul fraților Montgolfier. Două luni mai târziu profesorul de fizică Pilatre de Rozier și maiorul Francois d'Arlandes au fost primii oameni care au zburat cu un balon cu aer cald, după care a urmat o perioadă înfloritoare pentru acest tip de zbor, aristocrații devenind cei mai mari fani ai zborului cu balonul.

       

          Până în 1800 baloanele cu aer cald au fost surclasate de cele cu gaz. Un factor important în aceasta schimbare a fost accidentul fatal al lui Pilatre de Rozier care – în încercarea de a traversa Canalul Mânecii – a construit un tip de balon hibrid care, pe langă anvelopa cu aer cald, avea și un balon mai mic umplut cu hidrogen. Hidrogenul a explodat după decolare și întreaga construcție a luat foc.

       

          Renașterea balonului cu aer cald a avut loc în anii 60 datorita lui Ed Yost. Compania acestuia, Raven Industries, a fost fondată pentru a proiecta și construi baloane cu aer cald pentru Biroul de Cercetări Navale SUA care voiau să le folosească pentru a transporta diverse încărcături pe distanțe mici. Yost și echipa lui au dezvoltat conceptul fraților Montgolfier, adaugând un arzător cu propan, un nou tip de material pentru anvelopă, un nou sistem de umflare și au îmbunătățit multe dintre aspectele legate de siguranța în zbor.

       

          În prezent, zborul cu balonul este unul dintre tipurile de zbor de agrement preferat la nivel mondial și anual au loc sute de competiții și festivaluri de zbor peste tot în lume. Recordul mondial de înălțime este de peste 21.000 metri și a fost stabilit în 2005 în India, pe când recordul de distanță este de 40.814 km (zborul a durat 19 zile și 22 de ore, împrejurul Pământului).

       

      Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 2. ECHIPAMENT – PARTI COMPONENTE SI DIFERITE TIPURI DE ECHIPAMENT

    Din ce este compus un balon cu aer cald

    • Pe scurt
      •     Baloanele cu aer cald sunt o aplicare ingenioasă a unui principiu științific simplu: aerul cald urca, iar aerul rece coboară (așadar în cadrul unei mase de aer rece, aerul cald poate urca).

         

            In cazul baloanelor cu aer cald pentru a menține balonul in zbor este necesar ca aerul din interiorul acestuia sa fie încalzit constant.

         

            Un balon cu aer cald este compus din 3 părți majore:

    • Anvelopa (balonul propriu zis)
      •     Baloanele moderne sunt constuite din materiale rezistente ca nylon ripstop (care are o rezistență crescută la rupturi) sau dacron (un tip foarte rezistent de poliester). Anvelopa este construită din panouri care sunt cusute împreună formând astfel pliuri longitudinale de material care se extind de la baza acesteia până la gura de aerisire din vârful balonului.

         

            Partea de jos a anvelopei se cheama gura sau fusta balonului și este confecționată din material ignifug deoarece este zona care intra in contact cu arzătoarele cel mai mult.

         

            Vârful balonului are de regulă o gură de aerisire cu ajutorul căreia pilotul eliberează aerul cald fie pentru a încetini urcarea balonului, fie pentru a pregăti aterizarea acestuia.

         

            Exista două forme standard ale baloanelor, cea de lacrimă sau cea rotundă. Baloanele in formă de lacrimă pot urca mai repede folosind mai puțină energie, pe când cele rotunde sunt confecționate din mai puțin material așadar masa de aer care trebuie încălzită este mai mică. Pe langă formele standard, se pot confecționa anvelope in forma personajelor de desene animate, animale sau alte obiecte, în funcție de scopul balonului.

         

            Durata de viață a unei anvelope este de circa 400 de ore de zbor.

    • Arzătorul
      •     Unitatea care încălzește interiorul anvelopei, este motorul balonului cu aer cald.

         

            În funcție de dimensiunea anvelopei și puterea de încălzire necesară, există mai multe tipuri de arzător: simplu, dublu (care este cel mai popular in prezent), triplu, etc. Datorită progreselor tehnologice disponibile in prezent fiecare pilot își poate echipa balonul cu un arzător care să corespundă nevoilor sale, fie ca vorbim despre un sistem foarte silențios care să nu deranjeze în timpul zborului sau un arzător construit dintr-un tip de material mai ușor.

         

            Combustibilul utilizat de un balon cu aer cald este propanul care este depozitat in rezervoare în interiorul nacelei (coșul balonului). Propanul este ținut sub presiune in aceste rezervoare si este transmis printr-un sistem de țevi către arzător.

    • Nacela
      •     Nacela este coșul balonului, în care stau pilotul, pasagerii, rezervoarele de propan și intrumentele electronice utile zborului.

            Nacelele sunt confectionate în diverse forme (rotunde, forma literei T cu compartimentare, dreptunghiulare, etc) și pot avea diferite capacități de transport (de la 2 la 20 de persoane, acestea din urmă folosite pentru zboruri comerciale).

         

            Majoritatea baloanelor au nacela împletită din răchită, folosită pentru că este rezistentă, flexibilă și ușoară, dar și pentru că preia șocul la aterizare.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 3. ZBORUL ȘI MANEVRELE DIN TIMPUL ZBORULUI

    Cum functioneaza balonul cu aer cald

    •  

          Zborul cu balonul presupune atât o tehnica de asamblare corectă și temeinică, dar și o verificare meticuloasă înainte de zbor. Pentru a se asigura că aplică proceduri de asamblare și verificare corecte atât elevii piloți, cât și piloții fără experiență sunt sfătuiți să lucreze sub îndrumarea unui instructor autorizat și cu experiență. Decolarea în siguranta a unui balon cu aer cald presupune muncă organizată în echipă, iar procedurile trebuiesc respectate cu rigurozitate de fiecare dată.

       

          Pregătirea balonului pentru zbor se face de către echipajul de la sol, împreuna cu echipa de piloți. Anvelopa este desfacută si întinsă, iar un ventilator va începe să umfle balonul. Pe masură ce acesta se umflă, nacela și arzătorul sunt atașate și asigurate. Atunci când balonul este pe jumătate umflat cu ajutorul ventilatorului, se pornește arzătorul pentru a se umfla și restul. Imediat ce balonul este umflat, pasagerii vor urca în nacelă, iar balonul va decola numa după ce greutatea acestora este distribuită uniform.

       

          Pe întreaga durată a zborului pilotul trebuie sa se asigure ca alimenteaza balonul cu aer cald cu ajutorul arzătorului. Pentru ca balonul să câștige înălțime pilotul va menține flacara îndreptata către interiorul anvelopei la putere cât mai mare, cât mai mult timp. Principiul este unul foarte simplu: cu cât flacăra care încălzește aerul e mai mare, cu atât mai repede va urca balonul.

       

          Aterizarea se face prin deschiderea gurii de aerisire din vârful balonului. Aceasta este o bucată rotundă de material, controlată de o frânghie lungă. Pentru a ateriza, pilotul acționeaza gura de aerisire, iar aerul cald va ieși din anvelopă prin aceasta. Balonul va începe să coboare pe măsură ce aerul cald este înlocuit de aer rece.

       

          Instructajul pentru situații anormale sau proceduri de urgență este un element esențial pentru a deveni un bun pilot de balon cu aer cald. Cunoașterea procedurilor speciale, manevrelor de redresare situațiilor anormale este necesară pentru a reduce orice risc legat de zbor. Pentru a reduce riscul accidentărilor, îți recomandăm să te adresezi unui instructor autorizat. Totodata îți recomandăm să nu începi să zbori fără instructaj, iar după obținerea licenței de pilot, să zbori mereu în condiții corespunzătoare nivelului tău de pregătire.

       

      Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 4. INSTRUMENTE ELECTRONICE FOLOSITE LA ZBORUL CU BALONUL

    Instrumente electronice folosite la zborul cu balonul cu aer cald

    • Altimetrul

      Indicator de altitudine balon cu aer cald

      •     Indică altitudinea la care se afla balonul față de locul decolării sau față de nivelul mării. Măsurarea altitudinii se face bazându-se pe presiunea aerului care scade odata cu creșterea înălțimii (la nivelul mării având valoarea maximă; valorile se masoară in mm coloană de mercur).

    • Variometrul

      Indicator viteza de urcare balon cu aer cald

      •     Indică viteza de urcare sau coborâre a balonului (metri/secunda).

    • Statia radio
      •     Instructorii folosesc stațiile radio pentru a comunica cu elevii piloți, dar și cu alte echipaje care au nevoie de asistență. Piloții licențiați folosesc stațiile radio pentru a comunica orice aspect legat de zbor, pe întreaga durată a acestuia cu echipa de la sol.

    • GPS
      •     Folosindu-se de GPS pilotul poate urma rute prestabilite (la fel ca în cazul GPS-ului auto se folosesc hărți, însă acestea sunt aeriene), dar poate avea și informații legate de viteza și direcția de deplasare

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 5. ECHIPAMENTUL INDIVIDUAL

    Cum ma imbrac la zborul cu balonul

    • Imbracamintea
      •     Un combinezon special suficient de larg (pentru a permite îmbrăcarea unor haine calde) este alegerea celor mai mulți piloți. Sunt recomandate haine de protecție care sa nu sufere modificări la contactul cu arzătorul (ignifuge sau special tratate). Deasemenea mănușile special tratate sunt obligatorii.

    • Incaltamintea
      •     Se recomandă folosirea bocancilor înalți peste gleznă, cu șiret care să strângă glezna și talpă Vibram care să preia șocurile. Este necesar ca încălțămintea să fie comodă, iar la zborurile efectuate iarna să se poarte ciorapi groși.

    • Ochelarii de protectie
      •     Se recomandă folosirea ochelarilor cu lentile colorate, fixați bine pe capul pilotului și bine ventilați pentru evitarea aburirii.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 6. SCOALA DE ZBOR CU BALONUL

    Scoala de zbor cu balonul cu aer cald

    •  

          Poti gasi o scoala de zbor intr-o zona care sa iti fie accesibila atat ca locatie, cat si ca programare a zborurilor de initiere / durata de desfasurare a cursurilor pe platforma noastra www.flightbooster.comExternal Link Toti instructorii sunt autorizati si certificati de organizatiile nationale si interationale asa ca poti fi sigur ca pregatirea ta se va desfasura in siguranta si legal.

       

          De cele mai multe ori, inainte de a incepe scoala sau in timpul acesteia, poti zbura in tandem alaturi de un instructor autorizat. Zborul de initiere poate raspunde la multe dintre intrebarile tale si poate fi cea mai buna modalitate de a „prinde” microbul zborului.

       

      Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 7. ORGANIZATII CARE REGLEMENTEAZA ZBORUL CU BALONUL CU AER CALD
    • La nivel international
      •     Federația Aeronautică Internațională (FAI) – înregistrează și reglementează la nivel mondial performanțele piloților. Pentru majoritatea competițiilor internaționale este necesară înregistrarea FAI.

    • La nivel national
      •     Ministerul Transporturilor prin delegare de competență către Aeroclubul Romaniei

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 8. INTREBARI FRECVENTE

    Intrebari frecvente balon cu aer cald

    • Ce poate cauza anularea unui zbor de către instructor?

      Intrebari si raspunsuri zbor cu balon cu aer cald

      •     Toate sporturile aeriene depind de condiția meteo, așadar și zborul cu balonul cu aer cald se poate face doar dacă vremea ne permite. Punem siguranța înainte de orice, așadar atât noi, cât și instructorii cu care colaborăm, vom recomanda întreruperea oricărei activități legate de zbor în cazul în care condiția meteo nu e optimă.

    • Cine fabrică baloanele cu aer cald?
      •     Baloanele sunt produse de câțiva producători atent selecționați și certificați. Principalii producători sunt din Anglia, America și Canada.

    • Din ce este făcut balonul?
      •     Baloanele moderne sunt constuite din materiale rezistente ca nylon ripstop (care are o rezistență crescută la rupturi) sau dacron (un tip foarte rezistent de poliester). Interiorul este tratat cu o substanță ignifugă, iar durata de viață a unui balon este de cca 400 ore de zbor.

    • Cine poate pilota un balon cu aer cald?
      •     Oricine cu condiția ca starea fizică sa îi permita persoanei respective să zboare, să fi împlinit 18 ani și să urmeze cursurile unei școli de zbor cu balonul cu aer cald. La fel ca în cazul altor aeronave, este necesară obținerea licenței de pilot. Poți găsi o școală de zbor într-o zona care să îți fie accesibilă atât ca locație, cât și ca programare a zborurilor de inițiere / durată de desfășurare a cursurilor pe platforma noastră www.flightbooster.comExternal Link Toți instructorii sunt autorizați și certificați de organizațiile naționale și interaționale așa că poți fi sigur că pregatirea ta se va desfășura în siguranță și legal.

    • Cum este manevrat balonul? Cum se schimbă direcția acestuia?
      •     Spre deosebire de alte aeronave, balonul cu aer cald nu poate fi manevrat după bunul plac al pilotului. Baloanele cu aer cald zboară doar pe direcția vântului. Pe parcursul zborului, pilotul se poate folosi de direcții diferite ale vântului la diferite altitudini pentru a aduce balonul într-un anumit punct.

    • Cât de mari pot fi baloanele cu aer cald?
      •     Cel mai răspândit tip de balon are un diametru de cca 17 m și o înălțime de 22 m (la fel ca o cladire cu 7 etaje). Pentru construcția unui balon se folosesc 980 m2 de nylon, mai mult de 4 km de fir cusut și peste 800 m de plasă de nylon ( folosită pentru ramforsare). Capacitatea medie a unui balon este de 24,000 metri cubi de aer.

    • Cât de repede zboara un balon cu aer cald?
      •     Balonul zboară cu viteza vântului din zona în care are loc zborul.

    • Cum zboară mai exact un balon cu aer cald?
      •     Aerul din interiorul balonului este încălzit cu ajutorul arzătorului. Combustibilul utilizat de un balon cu aer cald este propanul care este depozitat in rezervoare în interiorul nacelei (coșul balonului). Propanul este ținut sub presiune in aceste rezervoare si este transmis printr-un sistem de țevi către arzător. Arzătorul amesteca combustibilul cu aer si aprinde amestecul, astfel se creează o flacără direct sub gura balonului. Odată ce se încălzește aerul din interiorul balonului, acesta va începe sa urce. Pilotul controlează altitudinea la care zboară balonul prin eliberarea aerului cald pentru a pierde înălțime.

    • Ce fel de haine sunt recomandate pentru zborul cu balonul cu aer cald?
      •     În cazul pasagerilor, nu este necesară îmbracăminte special tratată, fiind suficiente haine adaptate condiției meteo din ziua zborului. E obligatoriu ca încălțamintea ta să ofere suport foarte bun gleznelor și să fie antiaderentă. Deasemenea ar trebui să iți mențină picioarele calde și uscate.

            Nu recomandăm încălțăminte sub gleznă și cu talpă care poate aluneca (teneși, adidași, mocasini, etc).

            Cea mai buna alegere pot fi ghetele speciale pentru hiking (atenție, nu sunt același lucru cu pantofii de escaladă), cu șireturi, suficient de înalte pentru a proteja glezna și cu talpa Vibram care să atenueze șocurile.

    • Cum trebuie să fie condiția meteo pentru ca zborul să se desfășoare în siguranță?
      •     Zborurile cu balonul au loc dimineața devreme sau la apus. Viteza maximă a vântului trebuie să fie 20 km/h, fără ploi sau furtuni în zona de zbor. Deasemenea este necesară vizibilitate de minim 4 km.

    • Cum are loc umflarea balonului cu aer cald?
      •     Anvelopa este desfăcută pe sol, iar nacela este prinsă de aceasta și culcată pe o parte. Un ventilator este folosit pentru a începe umplerea anvelopei cu aer rece. Când anvelopa este plină pe jumătate cu aer rece, se pornește arzatorul și restul balonului se va umple cu aer cald. În mod normal umflarea balonului durează între 30 minute si 1 oră.

    • De câți oameni e nevoie pentru a zbura cu balonul?
      •     Zborul cu balonul cu aer cald este un sport aerian de echipă. Pentru a lansa și zbura în siguranță balonul este necesar un echipaj de minim 4 persoane. Activitățile echipajului includ pregătirea balonului pentru decolare, urmărirea balonului de la sol cu un vehicul, obținerea autorizației proprietarului terenului unde se face aterizarea, ajutor la aterizare și împachetarea întregului echipament.

    • Cât cântărește un balon complet?
      •     Un sistem complet – balon, nacela, rezervoare, arzător si 150 l combustibil va cântări cca 300 kg la sol. În zbor, întregul sistem va cântări 2 tone și jumătate (incluzând aerul cald din interiorul balonului).

    • Unde aterizează baloanele cu aer cald?
      •     Din moment ce balonul merge pe direcția vântului și la viteza acestuia, nu este posibil ca pilotul să determine un loc de aterizare exact, însă poate estima – in funcție de vânt – traiectoria generală a zborului.

    • Care este cea mai bună perioadă a anului pentru a zbura cu balonul cu aer cald?
      •     Zborul cu balonul este un sport aerian care se poate practica pe întreaga perioadă a anului, însă perioadele propice ale zilei sunt imediat după răsarit și 2-3 ore înainte de apus din cauza vitezei vântului de maxim 20 km/h și a lipsei activității termicelor.

    • Care este temperatura în nacelă?
      •     Din cauza arzătorului, temperatura este mai mare cu câteva grade față de aerul din jur.

    • Cât de liniște e în timpul zborului?
      •     Atunci când arzătorul este oprit, este extrem de liniște. Sentimentul de plutire și liniștea fac zborul cu balonul una dintre cele mai plăcute experiențe.

    • Cât de tare se mișcă nacela în timpul zborului?
      •     Mișcările nacelei sunt aproape insesizabile, așa că nu trebuie să îți faci griji din cauza răului de mișcare/înălțime.

    • Ce se întâmplă dacă am rău de înălțime?
      •     Un zbor cu balonul este foarte stabil și lipsit de turbulențe, așadar sentimentul de amețeală și greață lipsește cu desăvârșire.

    • Care sunt principalele tipuri de condiție meteo când nu se poate zbura?
      •     Nu se poate zbura pe ploaie, atunci când plafonul de nori se află la joasă altitudine sau când vântul e mai puternic de 20 km/h.

    • În ce condiție fizică trebuie să fiu pentru zbor?
      •     Se recomandă ca persoanele care încep școala de zbor să fie active, alerte și să aibă coordonare bună. În cazul pasagerilor zborurilor de agrement, starea acestora de sănătate trebuie să fie bună, iar cea fizică la fel.

    • Sunt prea în vârstă pentru a învăța să zbor cu balonul?
      •     Nu conteaza vârsta, ci condiția fizică, starea medicală generală, dar și starea mentală. Un alt factor de luat în calcul este cât de bine vezi și orice afecțiune care îți poate afecta abilitatea de zbor și pe cea de a lua decizii rapide. La înscrierea la cursuri ți se va solicita un certificat medical din care să reiasă faptul că esti apt fizic și psihic pentru zbor.

    • De ce este posibil ca uneori cursurile sau zborurile să sufere modificari ale orei programate inițial?
      •     Zborul cu balonul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există riscul ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo. În cazul zborurilor de inițiere, recomandăm să se reconfirme zborul telefonic cu instructorul, iar în cazul cursurilor să se pastreze legatura cu acesta în modalitatea de comunicare agreeată de fiecare școală de zbor.

    • Care e legătura între zbor și vreme?
      •     Toate sporturile aeriene depind de condiția meteo, asadar și zborul cu balonul se poate face doar daca vremea ne permite. Punem siguranța înainte de orice, așadar atât noi, cât și instructorii cu care colaborăm, vom recomanda întreruperea oricărei activități legate de zbor în cazul în care condiția meteo nu e optimă.

    • Este zborul cu balonul un sport sigur?
      •     Zborul cu balonul poate fi un sport foarte sigur sau foarte periculos, depinde foarte mult de pilot și de deciziile pe care acesta le ia. O pregătire temeinică în spiritul siguranței aeriene, echipament adaptat experienței pilotului și – foarte importantă – atitudinea pilotului vizavi de sport, fac diferența între sigur și riscant.

            De reținut este faptul că orice activitate sportivă și orice sport aerian are totuși un potential de risc, dincolo de factorul uman. Educarea corectă a pilotului, învățarea și cunoașterea propriilor limite de către acesta și o atitudine serioasă în ceea ce privește zborul pot duce la minimizarea riscului. Respectul de sine se reflecta în respectul pentru sport și ambele pot face diferența între un pilot care zboară în siguranță și un pilot care reprezintă un pericol, atât pentru el, cât și pentru cei din jurul său.

    • Cât timp durează un curs de instruire pentru a deveni pilot licențiat de balon cu aer cald?
      •     În funcție de timpul pe care îl aloci acestui sport, aptitudinile tale și atitudinea cu care abordezi întreg procesul de instruire, factorii meteo, dar și în funcție de acumularea orelor de zbor, cursul poate dura între 3 și 24 luni. Discută despre acest aspect cu instructorul tău, acesta este cel mai în măsură să evalueze felul în care te dezvolți pe parcursul școlii.

    • Ce se întâmplă dacă vreau să renunț la curs?
      •     Dacă ai început școala și ți se pare că totuși zborul cu balonul nu este pentru tine, discută cu instructorul tău și găsiți împreună o soluție. Fiecare școală are un regulament intern în ceea ce privește întreg procesul de instruire, inclusiv retragerea elevilor de la cursuri.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




Pentru mai multe informatii:

email

 

Sau folosește Formularul de Contact