Deltaplan

img

    Deltaplanul este un aparat de zbor ușor, fără motor, format dintr-un schelet metalic de țevi de duraluminiu de diametre diferite, acoperit cu material textil, care are forma literei grecești Delta. Pilotul stă sub aripă suspendat într-un ham, iar controlul aparatului în zbor se realizează prin schimbarea centrului de greutate față de centrul de presiune.

 

    Zborul cu deltplanul, ca orice sport aerian, are potențial de risc. Statisticile arată însă că cele mai multe accidente se datorează factorului uman. Fiind vorba de un sport dinamic, reacțiile pilotului în caz de anomalii trebuie să fie rapide și corecte. Lipsa de experiență, lipsa unui instructaj corect și riguros, ignorarea regulilor de securitate, orgoliul, neverificarea echipamentului sunt doar câteva puncte care depind de factorul uman.

 

    În concluzie: zborul cu deltaplanul nu se învață singur sau din cărți, ci doar prin participarea la cursuri oficiale sub îndrumarea unor instructori autorizați. Astfel, prin antrenamente adecvate, de la zboruri ușoare până la dezvoltarea reflexelor pentru rezolvarea cazurilor extreme, se reduce la minim posibilitatea accidentărilor.

 

    Metodele prezentate în continuare sunt informative, detalii concrete se obțin din manualele de utilizare date de producătorii de deltaplane, dar mai ales de la instructorii autorizați.




in zbor
  • 1. ISTORICUL DELTAPLANISMULUI MONDIAL

    Istoric deltaplan

    •  

          Oamenii au încercat să zboare folosind dispozitive asemănătoare cu deltaplanele încă de acum 1000 de ani. În 1020 Oliver of Malmesbury, un călugar englez, a sărit dintr-un turn având aripi făcute din material textil, însă zborul său a fost scurt (180 m) și la aterizare și-a fracturat ambele picioare. Zboruri similare și la fel de scurte s-au făcut și în Constantinopol în secolul 11 și în Italia în 1498. Artistul și inventatorul italian Leonardo da Vinci a realizat diferite schițe ale unor aparate de zbor care însă nu s-au construit vreodată.

       

          Istoria deltaplanelor moderne începe cu inventatorul englez George Cayley care până în 1799 a stabilit designul aripilor care se folosește și astăzi. În 1804 a zburat pentru prima dată cu un model de planor care este „bunicul” aparatelor de zbor moderne. În 1853 are loc primul zbor încununat de succes: vizitiul lui Cayley a zburat câțiva zeci de metri cu un asemenea dispozitiv.

       

          Cu toate astea, primele proiecte ale planoarelor nu erau îndeajuns de fiabile și sigure în timpul zborului pentru că majoritatea constructorilor nu înțelegeau principiile care stau la baza zborului.

       

          Primul om care a revoluționat istoria zborului controlat a fost inventatorul german Otto Lilienthal, considerat inventatorul planorului. În 1890 Lilienthal a construit 18 planoare cu care a efectuat mai mult de 200 de zboruri. Faptul că Lilienthal a fost riguros în ceea ce privește documentarea și păstrarea informațiilor despre aparatele de zbor a ajutat la construirea aripilor moderne de mai târziu.

       

          Cea mai importantă inovație în dezvoltarea deltaplanelor a fost facută de inventatorii americani Gertrude și Francis Rogallo. În 1948 cei doi soți au inventat o aripă pe care au brevetat-o pe 20 martie 1951, sub denumirea de “Aripa Flexibilă”, cunoscuta și ca “flexwing” sau “aripa Rogallo”. Spre deosebire de alte modele de aripă, cea inventată de soții Rogallo nu avea suporturi rigide și a fost folosită de NASA în cadrul unor experimente pentru returnarea capsulelor spațiale.

       

          Inspirat de rapoartele acestor experimente, în 1963 inginerul american John Dickenson a construit un planor care avea aripă Rogallo instalată pe un cadru de aluminiu, roti, un loc pentru 1 pilot și comenzi de bază. Acesta a fost primul deltaplan complet construit vreodată.

       

          Cercetarile și progresele făcute în domeniul deltaplanelor au ca rezultat deltaplane sigure și comfortabile, care pot parcurge distanțe cât mai lungi. Materiale textile și ailajele metalice tot mai ușoare sunt în continuă dezvoltare, iar constructorii de deltaplane continuă să produca cele mai performanțe aparate de zbor pentru împătimiții zborului de agrement.

       

      Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 2. ECHIPAMENT – PARTI COMPONENTE SI DIFERITE TIPURI DE ECHIPAMENT

    Echipament deltaplnan - Parti componente deltaplan

    • Pe scurt
      •     Părțile componente ale deltaplanului sunt:

         

            • Structura de rezistență - întreg sistemul de țevi de aluminiu și cabluri de inox care asigură profilul deltaplanului, dar și manevrarea acestuia de către pilot;

         

            • Voalura – partea din material textil, are rolul de a asigura forța de portanță necesară zborului.

    • Structura de rezistență
      •     Este formată din întreg sistemul de țevi de duraluminiu care compun aripa, cablurile de inox și elementele de îmbinare ale acestora.

         

            Țevile de duraluminiu:

            • Bordurile de atac , travers (fix sau flotant) și chila: împreună asigură forma deltaplanului;

            • Montanți și bara de comandă: împreună formează trapezul care este folosit pentru pilotajul deltaplanului;

            • Turn: împreună cu cablurile din inox susține aripile deltaplanului.

         

            Cablurile din inox (hobanaj) sunt de două feluri: superioare și inferioare (denumite și cablurile de zbor) - sunt utile în pilotajul deltaplanului, totodată limitează deplasarea în zbor a bordurilor de atac, traversului și chilei.

         

            Elementele de îmbinare – în funcție de rolul pe care îl au – pot fi confecționate din tablă, aluminiu sau inox.

         

            Lateurile – sunt țevi subțiri din duraluminiu sau PVC care asigură profilul aripii. Pot fi ușor curbate sau drepte și se introduc în buzunare speciale cusute pe partea din interior a voalurii. Cele profilate se introduc în extradosul voalurii, iar cele drepte în intradosul voalurii.

         

            Îmbinările deltaplanului:

            • Nasul: partea din față unde chila se îmbină cu bordurile de atac.

            • Inima: îmbinarea bord-travers, chila se îmbină cu traversul, turnul și montanții. Este și locul în care se acroseaza pilotul.

    • Voalura
      •     Este confecționata din pânză de poliester (Dacron) sau nylon. Asigură portanța necesară zborului. Extradosul este partea de deasupra aripii, iar intradosul partea inferioara a voalurii.

            Mâneca chilei - asigură prinderea voalurii de chila

            Buzunarele pentru lateuri - Sunt cusute în interiorul voalurii și au rolul de a asigura profilul aerodinamic al aripii.

    • Hamul pilotului
      •     Se acroșeaza în centrul deltaplanului în punctul de acroșare, stabilit pe chila aparatului de zbor cu ajutorul unei carabiniere, de o chingă specială de acroșare simplă sau dublă (pentru siguranță). Acesta menține pilotul suspendat în timpul zborului, dar îi și permite să se miste liber pentru a pilota aeronava.

         

        Hamul este format dintr-un sistem de susținere cu chingi, sisteme de prindere în zona picioarelor, pieptului și central pentru a asigura pilotul în timpul zborului, dar și un sistem de buzunare necesare pentru parașuta de rezervă și pentru articole personale. În funcție de forma și destinație, hamurile pot fi de mai multe feluri (simple, uluc sau cocon), toate asigurând atât confortul în timpul zborului, cât și siguranța pilotului.

    • Parașuta de salvare
      •     Asigură aterizarea în siguranță a pilotului în cazul unui incident de zbor. Special creată pentru acest sport, este pliată și depozitată într-un buzunar special din ham, aflat la îndemana pilotului în orice moment.

    • Casca de protecție
      •     parte a echipamentului obligatoriu în zborul cu deltaplanul. Special creată pentru sporturi aeriene, cu rol de protecție și izolare, aceasta este obligatorie atât în timpul exercițiilor la sol, cât și în zbor.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 3. ZBORUL / TIPURI DE ZBOR

    Cum zboara deltaplanul

    •  

          Recomandarea noastră este ca toate tehnicile descrise să fie făcute sub îndrumarea și conform instrucțiunilor unui instructor autorizat în cadrul unei școli de zbor cu deltaplanul. Zborul cu deltaplanul fără a urma cursurile unei școli și fără a obține licență de pilot este ilegal și supus legislației în vigoare.

       

          Un deltaplan folosește forța portantă pentru a zbura și pentru a sta în aer. Aripa taie aerul, forțându-l să treaca atât pe deasupra (extrados), cât și de dedesubt (intrados). Datorită formei aripii, aerul care trece pe deasupra sa se mișcă mai repede decât aerul care se mișcă pe sub aripă, astfel se creaza portanța. Conform principiilor aerodinamice presiunea din partea interioară este mai mare decât cea exterioară și acest lucru duce la plutirea aripii în aer.

    • Decolarea

      Cum decoleaza deltaplanul / decolare deltaplan

      •     Înainte de zbor și înainte de asamblarea deltaplanului, se face o inspecție a părților componente. După asamblare se face o reverificare a îmbinărilor, cablurilor, șuruburilor și conectarea hamului.

         

            De la verificarea integrității deltaplanului, verificarea buzunarului parașutei de rezervă, verificarea închiderii corecte a chingilor de picioare, piept, centrală, prinderea chingii hamului, la închiderea căștii, toți acești pași sunt necesari pentru un zbor în deplină siguranță, atât pentru pilot, cât și pentru ceilalți piloți participanți la traficul aerian. Deasemenea sunt importante informațiile legate de specificul zonei de zbor, deschiderea zborului prin anunțarea autorităților competente, verificarea locului de decolare.

         

            Decolarea se face întotdeauna cu fața pe direcția vantului.

         

            Pentru a decola, pilotul ridică deltaplanul pe umeri, în timp ce aleargă de-a lungul locului ales pentru decolare. Atunci când aparatul de zbor capătă suficientă viteză va decola, ajutat și de pilot care mărește unghiul de incidență al deltaplanului pentru a forța decolarea, urmând ca dupa desprinderea de sol să revină la unghiul de incidență optim care asigură planarea. La primele zboruri pilotul ține mainile pe montanți, urmând ca - pe masură ce câștigă experiență - să se aplece pentru a pune mâinile, pe rând, pe bara de comandă. În mod normal construcția unui deltaplan este în așa fel realizată încât aparatul de zbor planează fără să fie acționat de pilot minim câteva secunde (8-10 sec) fără a devia de la traiectoria normala și fără a intra în picaj sau a-și mări unghiul de incidență. În cazul în care apar aceste devieri de la panta normală de planare, trebuie să fie schimbat punctul de acroșare cu 1-2 cm în față sau în spate pe chilă. Instructorul de zbor va face aceste reglaje fine, explicându-i elevului care este efectul acroșării în caz de picaj sau de cabraj.

    • Manevrarea și controlul deltaplanului

      Cum controlezi deltaplanul / pilotare deltaplan

      •     Pe tot parcursul zborului pilotul manevrează deltaplanul prin intermediul barei de control, folosind greutatea corporală pentru a face anumite manevre specifice (viraje, spiralare în termică pentru a câștiga altitudine)

         

            Atât tehnica de decolare, virajele simple, cât și alte manevre speciale fac parte din cursul școlii de zbor cu deltaplanul și vor fi predate și efectuate alături de instructori autorizați.

    • Tipuri de zbor
      •     1. Zbor planat la mică înălțime atunci când pilotul este începător

         

            2. Zbor planat la înălțime mare pe masură ce pilotul câștigă experiență.

    • Aterizarea

      Cum aterizez cu deltaplanul / aterizare deltaplan

      •     Ca și decolarea, aterizarea se face cu vânt de față și necesită – pe lângă observarea terenului pe care aceasta are loc, eventuale obstacole și indicii despre direcția vântului – manevre specifice de pierdere a înălțimii până se ajunge la stadiul în care pilotul aterizează.

         

            Redu riscul accidentărilor, asigurându-te că te bucuri de instructaj specializat oferit de un instructor autorizat. Îți recomandam să nu incepi să zbori fără instructaj și dupa obtinerea licentei de pilot, să zbori mereu în conditii corespunzatoare nivelului tău de pregătire.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 4. INSTRUMENTE ELECTRONICE FOLOSITE LA ZBORUL CU DELTAPLANUL

    Instrumente de zbor deltaplan

    •  

          Cele mai importante instrumente pentru orice pilot de deltaplan sunt variometrul, altimetrul, stația radio și GPS-ul. Deasemenea, anemometrul este important pentru a evalua corect viteza vântului.

    • Altimetrul

      Indicator altitudine deltaplan

      •     Indică altitudinea la care se afla deltaplanul față de locul decolării sau față de nivelul mării. Măsuratoarea se face bazându-se pe presiunea aerului.

    • Variometrul

      Indicator viteza de urcare deltaplan

      •     Indică viteza de urcare sau coborâre a deltaplanului (metri/secundă). E folosit mai ales la spiralarea termicelor și are indicatori audio, astfel încât pilotul se poate baza doar pe sunetul emis de acesta, fără să fie nevoit să se uite la el. Poate înregistra datele zborurilor: ziua în care s-a efectuat zborul, distanța și durata acestuia.

         

            De cele mai multe ori altimetrul și variometrul se afla instalate în aceeași carcasă.

    • Statia radio
      •     Instructorii folosesc stațiile radio pentru a comunica cu elevii piloți, dar și cu alti piloți care au nevoie de asistență. Piloții licentiați folosesc stațiile radio pentru a comunica orice aspect legat de zbor, pe întreaga durată a acestuia.

    • GPS
      •     Folosindu-se de GPS pilotul poate urma rute prestabilite (la fel ca în cazul GPS-ului auto se folosesc hărți, însă acestea sunt aeriene), dar poate avea și informații legate de viteza și direcția de deplasare. În competiții GPS-ul este folosit pentru ca organizatorii să stabilească dacă un pilot participant a atins toate punctele impuse.

    • Anemometrul

      Indicator viteza vant deltaplan

      •     Măsoară viteza vântului pe care o afișeaza pe un ecran digital.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 5. ECHIPAMENTUL INDIVIDUAL

    Cum ma imbrac la zborul cu deltaplanul

    • Îmbrăcămintea
      •     Deoarece deltaplanul nu are cabină, îmbrăcămintea are rolul să-l protejeze pe pilot de frig și de intemperii, dar trebuie să asigure protecția corpului la contactul cu solul sau cu vegetația. Un combinezon special suficient de larg (pentru a permite îmbrăcarea unor haine călduroase) este alegerea celor mai multi piloți. Deasemenea, îmbrăcămintea sport confortabila este recomandată (de exemplu: pantaloni softshell, geacă windstopper).

    • Mănușile
      •     Mănușile protejează mâinile pilotului de frig și reduc posibilitatea accidentărilor în cazul contactului cu solul sau cu vegetația. Vara, chiar dacă este cald se recomandă purtarea unor mănuși subțiri care să asigure protecția mâinilor.

    • Încălțămintea
      •     Picioarele pilotului înlocuiesc trenul de aterizare, așadar încălțămintea pilotului trebuie să amortizeze șocurile, să aiba aderență bună și să preia șocurile laterale fără să suprasolicite piciorul. Se recomandă folosirea bocancilor înalți peste gleznă, cu șiret care să strângă glezna și talpă Vibram care să preia șocurile.

    • Ochelarii de protectie
      •     Se recomandă folosirea ochelarilor cu lentile colorate, fixați bine pe capul pilotului și bine ventilați pentru evitarea aburirii lentilelor.

    • Altele
      •     Alte articole de îmbrăcăminte folosite de piloți: cagule, bandane, șepci de soare, iar în zilele însorite nu lipsește crema de protecție solară :)

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 6. SCOALA DE ZBOR CU DELTAPLANUL

    Scoala de zbor cu deltaplanul

    •  

          Poți găsi o școala de zbor într-o zonă care să îți fie accesibilă atât ca locație, cât și ca programare a zborurilor de inițiere (tandem) / durată de desfășurare a cursurilor pe platforma noastră FlightBooster.comExternal Link Toți instructorii sunt autorizați și certificați de organizațiile naționale și interaționale așa că poți fi sigur că pregătirea ta se va desfășura în siguranță și legal.

       

          De cele mai multe ori, înainte de a începe școala sau în timpul acesteia, poți zbura în tandem alături de un instructor autorizat (de regula zborul în tandem se face cu un motodeltaplan). Zborul de inițiere (tandem) poate răspunde la multe dintre întrebările tale și poate fi cea mai bună modalitate de a „prinde” microbul zborului.

       

          Pentru a deveni pilot de deltaplan e necesar să parcurgi trei stagii de pregătire SafePro și anume:

    • Stagiul 1: Noțiuni de bază în deltaplanism (eng. Ground Skimming)

      Scoala de pilotaj deltaplan

      •     Este cel mai important pentru că aici se formează atitudinea și obiceiurile pentru toate activitățile din zborul cu deltaplanul: respectul față de natură; starea fizică și psihică necesară în zborul cu deltaplanul; montarea-demontarea deltaplanului și echiparea elevului-pilot; pregătirea startului, observarea meteo; transportul deltaplanului pe pantă; decolarea, zborul în linie dreaptă și aterizarea; atitudinea față de zbor.

         

            Asigură-te ca esti îmbrăcat corespunzator, că ai la tine minim 2 l de apă și mâncare. De regulă o sesiune de lucru la deal mic durează între 2 și 6 ore și poate fi foarte intensă. În funcție de specificul școlii de zbor, va trebui să îți achiziționezi propriul deltaplan sau vei primi întreg echipamentul necesar de la școală. Discută despre toate aceste amănunte la înscrierea la cursuri.

    • Stagiul 2: Planare de la înălțime (Altitude Gliding)
      •     Este compus din prezentarea și explicarea noțiunilor teoretice și practică la sol și în zbor. Acum vei învață manevre speciale de control și spiralare în termică. Continuă pregătirea pentru examenul de licențiere așa că – pe lângă sesiunile practice – va trebui să asisti și la sesiunile de teorie care sunt structurate pe diferite discipline specifice.

    • Stagiul 3: Patrulare la pantă (Basic Soaring)
      •     În timpul stagiului 3 de pregătire practică se face trecerea de la “elev-pilot” la “pilot” de deltaplan.

            Aceasta se face în mod treptat astfel că spre finalul stagiului 3 pilotul va fi capabil să-și organizeze singur activitatea de zbor. Faptul că pilotul ajunge să-și organizeze singur zborul nu înseamnă însă că va putea merge singur la zbor, pe pantă va fi prezent și instructorul pentru supervizarea zborului.

         

            Ultima etapă este examenul de licență la care vei avea proba teoretică (examen grilă din materiile specifice) și, în urma promovării acestuia, vei sustine proba practică (zbor de pe munte cu manevre specifice care îți vor fi comunicate atât în timpul școlarizării, cât și de către inspectorii examinatori).

         

            După absolvirea școlii și obținerea licenței poți zbura nesupravegheat de instructor oriunde pe teritoriul României, însă noi îți recomandăm să tii legătura cu acesta și să te consulți cu el de fiecare dată când mergi la zbor până capeți experiența necesară. Deasemeni este recomandat ca deplasarile la zbor să fie făcute împreună cu alti piloți de deltplan cu care pregătirea pentru zbor este mai usoara. Deasemenea, în cazul unui incident intervenția rapidă a colegilor este binevenită.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 7. ORGANIZATII CARE REGLEMENTEAZA ZBORUL CU DELTAPLANUL/ TESTAREA ECHIPAMENTELOR DE ZBOR

    Organizatii care reglementeaza zborul cu deltaplanul

    • La nivel internațional
      •     Federația Aeronautica Internaționala (FAI) – înregistrează și reglementează la nivel mondial performanțele piloților. Pentru majoritatea competițiilor internaționale este necesară înregistrarea FAI.

    • La nivel național
      •     Ministerul Transporturilor prin delegare de competență către Aeroclubul Romaniei

         

            AZLR (Asociația de Zbor Liber din România) – se ocupă atât de instruirea și autorizarea instructorilor, dar și de sesiunile de examinare a piloților, de a reprezenta interesele practicanților zborului liber, piloților și propietarilor de aeronave ultraușoare, de a promova zborul liber în siguranță, de a contribui la dezvoltarea acestui gen de activitate aeronautică, de a milita pentru crearea unui cadru legislativ corespunzător și alinierea la standardele internaționale de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate. Mai multe info despre AZLR pe site-ul asociației: azlr.roExternal Link

    • Testarea si clasificarea
      •     La nivel mondial, testarea și clasificarea deltaplanelor se face de către DHV (Asociația Germană de Deltaplan și Parapantă) sau de către CEN (Comitetul European pentru Standardizare).

         

            Clasificarea DHV se realizează prin diferite teste de zbor. Deltaplanele – indiferent de producător și categorie - care nu satisfac toate testele nu obțin Certificarea DHV. În prezent, există 3 categorii principale (DHV 1, 2, 3).

      • Descriere clasificare DHV

        Clasificare deltaplan

        •     DHV 1 - Deltaplane stabile, cu caracteristici de zbor simple, care “iartă” greșelile de pilotare. Sunt folosite de către elevii piloți sau de către piloții începători.

           

              DHV 2 - Deltaplane cu performanțe de zbor ridicate. Sunt folosite de către piloții experimentați și nu sunt recomandate începătorilor.

           

              DHV 3 - Deltaplane cu performanțe de zbor foarte ridicate. Se recomandă piloților de performanță experimentați.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 8. DIFERENTE INTRE ZBORUL CU PARAPANTA ȘI ZBORUL CU DELTAPLANUL

    Diferenta dintre deltaplan si parapanta

    •  

          La nivel teoretic, parapantismul și deltaplanismul sunt asemănătoare. La nivel practic însă, există câteva diferențe majore.

       

          Deltaplanele au un cadru metalic, iar aripa are forma literei Delta. Din cauza dimensiunii și a faptului că necesita asamblare înainte de zbor, sunt mai greu de transportat și timpul de pregătire e considerabil mai mare.

       

          Parapantele nu au niciun fel de cadru metalic, sunt construite în totalitate din material textil, au formă eliptică, iar când nu sunt folosite, sunt pliate astfel încât încap într-un rucsac.

       

          În zbor, parapantele au o viteză mai mică decât deltaplanele și – deși sunt mai ușor de manevrat – sunt mult mai expuse închiderilor cauzate de turbulențe, având prioritate față de deltaplane.

       


      Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 9. ÎNTREBĂRI FRECVENTE

    Intrebari frecvente deltaplan

    • Ce este deltaplanismul, ce este acela un deltaplan?

      Ce este deltaplanul

      •     Deltaplanismul este unul dintre cele mai simple forme de zbor. Un deltaplan este un aparat de zbor nemotorizat la care decolarea se face prin alergarea pilotului. Forma sa este dată de o structură de aluminiu pe care este montată o aripă de poliester sau nylon, iar pilotul este acroșat sub aceasta (în engleza hang glider – hang = a atârna, glider = planor).

    • Ce poți face cu un deltaplan?
      •     Designul deltaplanelor le ajută ca - pe lângă zbor - să se poata înălța la mai mult de 2000 m, străbătând astfel distanțe lungi pe parcursul a mai multe ore. Recordul mondial la distanță este de 764 km. Majoritatea piloților licențiați folosesc deltaplanele pentru zbor liber la distanță.

    • Cum decolează un deltaplan?
      •     Un deltaplan decolează de pe un deal sau munte prin alergarea susținută a pilotului care are un set de manevre specifice care îl vor ajuta să decoleze și apoi să câștige altitudine. Se poate deasemenea decola prin tractarea deltaplanului cu un sistem de mosor.

    • Pot să decolez cu deltaplanul de pe teren plat?
      •     Decolarea cu deltaplanul se face de pe o suprafață înclinată, în general un deal sau munte, suprafață care să asigure o diferență de nivel suficientă pentru a putea plana sau folosi curenții ascendenți pentru a câștiga înălțime.

    • Cum se pilotează un deltaplan?
      •     Deltaplanele sunt controlate cu ajutorul schimbării centrului de greutate al pilotului. Pilotul este acroșat la aripă prin ham și prin mișcări stânga/dreapta ale barei de comandă și ale corpului, schimbă direcția aripii, dar și controlează mișcarile acesteia și viteza de planare (actionarea barei de comandă în acest caz se face trăgând de bară pentru creșterea vitezei și împingând bara de comanda pentru scăderea vitezei de zbor)

    • Cât de mult se poate înălța un deltaplan? Ce distanță se poate parcurge cu el?
      •     Durata zborului, altitudinea atinsă și distanța parcursă depind de câțiva factori: experiența pilotului, condiția meteo, conditia ale spațiului aerian (în anumite zone accesul aeronavelor fie este interzis, fie este admis până la o limită de maxim 3000 m).

    • Cât durează un zbor cu deltaplanul?
      •     Durata zborului, altitudinea atinsă și distanța parcursă depind de câțiva factori: experiența pilotului, condiția meteo, restricții ale spațiului aerian. În zilele bune zborurile pot avea durate de peste 5 ore și sute de kilometri străbătuți.

    • De unde se poate decola cu un deltaplan? Unde se poate face aterizarea?
      •     Aproape orice panta, deal, munte poate folosi ca loc de decolare, cu condiția ca locul de decolare să nu aiba obstacole (pomi/tufe/pietre pe traseul de decolare) astfel încât pilotul să poată alerga.

         

            Locul de aterizare poate fi oriunde cu condiția ca acesta să fie liber de obstacole și adaptat experienței pilotului (piloții începători au nevoie de spațiu de manevra mai mare, pe când cei experimentați pot ateriza în locuri mult mai înguste).

    • Ce fel de vânt e necesar pentru decolare /zbor / aterizare?
      •     Deltaplanele pot decola și ateriza fără vânt (în limbaj tehnic „vânt 0”) sau când viteza vântului variază între 0 și 30 km/h. În general, vitezele ideale se afla între 5 – 20 km/h în funcție de experiența pilotului și zona de zbor. În zbor viteza vântului poate fi mai mare, pilotul controlează viteza de zbor a aripii.

    • Cum câștiga deltaplanele înălțime?
      •     Cele mai folosite metode de câștig al altitudinii sunt fie spiralarea în termică (Termica este o coloană de aer cald care urcă de la suprafața solului. Daca ai observat mai multe păsări care se rotesc deasupra solului fără a bate din aripi, e foarte probabil ca acestea să zboare într-o termică. Cu ajutorul aparatelor electronice din dotare, dar și folosindu-se de experiență, piloții pot ajunge și la altitudini de 4000 – 5000 m. Spiralarea în termică - se referă la câștigul de altitudine prin urcarea într-un curent ascendent care are forma de coloană. Atunci când pilotul intră într-o termică, începe să se rotească în jurul miezului curentului ascendent), fie prin zbor dinamic la pantă (tip de zbor care se poate face atunci când vântul suflă perpendicular pe un munte sau deal. Atunci când vântul „lovește” muntele, se formează o zonă în care piloții pot urca până la înălțimi considerabile (funcție și de înălțimea muntelui).

    • Ce temperaturi sunt în zbor?
      •     Deltaplanele pot zbura de la temperaturi sub 0 grade iarna până la +40 grade vara. În zbor, temperatura scade cu 6.4 grade la fiecare 1000 m câștigați, așadar se recomandă piloților să fie echipați corespunzător în orice perioada a anului.

    • Este deltaplanismul un sport sigur?
      •     Deltaplanismul – la fel ca orice sport aerian - poate fi un sport sigur sau periculos, depinde foarte mult de pilot și de deciziile pe care acesta le ia. O pregătire temeinică și în spiritul siguranței aeriene, echipament adaptat experienței pilotului și – foarte importantă, dacă nu cea mai ă – atitudinea pilotului vizavi de sport, fac diferența între sigur și riscant.

         

            De reținut este faptul că orice activitate sportivă și orice sport aeronautic are totuși un potențial de risc, dincolo de factorul uman. Educarea corectă a pilotului, învățarea și cunoașterea propriilor limite de către acesta și o atitudine serioasă în ceea ce privește zborul pot duce la minimizarea riscului. Respectul de sine se reflectă în respectul pentru sport și ambele pot face diferența între un pilot care zboară în siguranță și un pilot care reprezintă un pericol, atât pentru el, cât și pentru cei din jurul său.

    • Ai motive să te temi atunci când practici deltaplanismul?
      •     Deltaplanismul este un sport sigur atunci când atitudindea pilotului vizavi de acest sport e una sanatoasă și pregătirea acestuia are loc sub supravegherea unui instructor autorizat.

         

            Deltaplanismul este un sport uimitor care îndeplinește unul dintre cele mai vechi vise ale omului: zborul. Decolarea nu presupune aruncarea în gol de pe stânci și nu te afli în cădere liberă. Chiar dacă îți e teama de înălțime, nu ai nicio clipa senzație de cădere în gol, ci de plutire. Practicat în siguranță, este o experiență placută și liniștitoare în timpul căreia te bucuri de aer curat și de peisaje incredibile.

    • Pot să învăț singur să zbor cu deltaplanul?
      •     E adevarăt că - aparent - deltaplanul este unul dintre cele mai simple aparate de zbor nemotorizat. Este deasemenea adevărat că majoritatea piloților de deltaplan reușesc să decoleze în siguranță, să zboare în siguranță și să aterizeze în siguranță. Dar acest lucru este datorat pregătirii teoretice și practice de care au beneficiat în cadrul legal și organizat al unei școli de zbor. Nimeni nu poate evalua evoluția unui elev pilot, nu poate să îi ofere din experiența sa de zeci de ani în unele cazuri și nu poate lua decizii legate de siguranța zborului mai bine decât un instructor de deltaplan autorizat și certificat. Pentru a zbura atât legal, cât și în siguranță (atât a ta, cât și a celorlalți), este necesar să înveți să zbori ca elev pilot al unui instructor autorizat.

         

            Conform statisticilor, majoritatea piloților care au suferit diverse incidente și accidente de-a lungul vremii au fost autodidacți.

    • Unde găasesc în România școli de zbor cu deltaplanul?
      •     Poți găsi o școala de zbor într-o zona care să îți fie accesibilă atât ca locație, cât și ca programare a zborurilor de inițiere în tandem/ durată de desfasurare a cursurilor, pe platforma noastră FlightBooster.comExternal Link Toți instructorii sunt autorizați și certificați de organizațiile naționale și interaționale așa că poți fi sigur că pregătirea ta se va desfășura în siguranță și legal.

    • Poate oricine să zboare cu deltaplanul?
      •     În teorie oricine care are o condiție fizică decentă și nu are restricții medicale poate zbura. Pentru a învața să zbori în siguranță și legal, este necesar să te înscrii la o școala de zbor cu deltaplanul unde – sub supravegherea unui instructor autorizat – vei învăța tot ce trebuie să știi despre acest sport. Majoritatea școlilor de zbor vor solicita o adeverință medicală din care să rezulte ca ești apt de zbor.

    • De la ce vârstă pot începe să zbor cu deltaplanul?
      •     Conform legislației în vigoare, trebuie să fi implinit 15 ani și să ai acordul parinților pentru a începe școala de zbor. Poti să dai examenul pentru obținerea licenței de pilot imediat ce ai implinit 16 ani.

    • În ce condiție fizică trebuie să fiu pentru zbor?
      •     Se recomandă ca persoanele care încep școala de zbor să fie active, alerte și să aibă coordonare bună. În prima etapă a școlii, va trebui să urci destul de des un deal mic cu un echipament de 20-30 kg în spate. Nu îți face griji însă, deltaplanismul poate fi practicat și de persoane mai puțin active, atâta vreme cât îți doresti să zbori și depui eforturi în acest sens, vei căpata în timp condiția fizică necesară.

    • În ce condiție fizică trebuie să fiu pentru un zbor de inițiere (tandem)?
      •     Zborurile în tandem se vor face cu un motodeltaplan. În acest caz, condiția ta trebuie să fie cel puțin medie, în funcție de locul de decolare pe care îl vei alege împreună cu instructorul autorizat. Vei primi toate informațiile necesare de la instructorul tău.

    • Sunt prea în vârstă pentru a învăța să zbor cu deltaplanul?
      •     Nu contează vârsta, ci condiția fizică, starea medicală generală, dar și starea mentală. Un alt factor de luat în calcul este cât de bine vezi și orice afecțiune care îți poate afecta abilitatea de zbor și pe cea de a lua decizii rapide. E necesar să poți alerga pe perioade scurte și la viteze destul de mari (decolare și aterizare), să te misti mult cu aripă la sol, să poti căra un aparat de zbor de 20-30 kg la urcarea pe deal.

    • Există limite în ceea ce privește greutatea corporală?
      •     Da, există atât limite inferioare, cât și superioare, pentru înscrierea la cursurile școlilor de zbor, dar și pentru zborurile de inițiere (tandem). Acest lucru se datorează mai ales capacitatii de încărcare a deltaplanelor, care sunt certificate pe anumite plaje de greutate care trebuiesc respectate obligatoriu. Un deltaplan care nu este încărcat conform certificării nu poate zbura în siguranță.

         

            Zboruri de inițiere (tandem): în general minim 40 kg, maxim 110 kg

         

            Școala de zbor cu deltaplanul: în general minim 40 kg, maxim 110 kg.

         

            în cazul în care o persoană de peste 120 kg își dorește să urmeze cursurile unei școli este foarte posibil ca aceasta să fie nevoită să își cumpere (numai la sfatul instructorului autorizat și cu acordul acestuia) echipament adecvat.

    • Există limite în ceea ce privește înălțimea unei persoane?
      •     Nu există limitări oficiale în ceea ce priveste înălțimea, singura condiție este ca hamul să îți vină (în cazul hamurilor e importantă și înălțimea, nu doar greutatea). Din experiența noastră, sunt rare cazurile în care o persoană care se încadrează în limitările de greutate să nu se încadreze în ceea ce privește înălțimea.

    • Când au loc cursurile de zbor?
      •     În funcție de programul școlii de zbor și de acoperirea numărului de elevi piloți per sesiune, acestea au loc mai ales în weekenduri, însă majoritatea școlilor organizează cursuri și în timpul săptămânii.

    • De ce este posibil ca uneori cursurile sau zborurile să sufere modificari ale orei programate inițial?
      •     Deltaplanismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există posibilitatea ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo. În cazul zborurilor de inițiere (tandem), recomandăm să se reconfirme zborul telefonic cu instructorul, iar în cazul cursurilor să se pastreze legătura cu acesta în modalitatea de comunicare agreeată de fiecare școala de zbor.

    • Cât durează un zbor de inițiere (tandem) „obișnuit”?
      •     Nu există un zbor „obișnuit”, două zboruri nu seamană niciodată între ele. Deltaplanismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există posibilitatea ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo. În funcție de ce agreezi cu instructorul, în funcție de condiția meteo și de locul de decolare ales, acesta poate dura oricât între 5 minute și câteva ore. Asigură-te că ai o fereastră de timp de cel puțin câteva ore în cazul în care condiția meteo se schimbă sau în cazul în care drumul până la locul de decolare durează mai mult decât estimai anterior. După cum am mai spus, cel mai bine este să reconfirmi telefonic cu instructorul data și ora la care urmează să zbori cu minim 1 zi înainte. Ia în calcul și faptul ca pregătirea ta și a echipamentului durează minim 30 minute înainte de zbor. Luând în calcul toți acești factori, cu cât poți fi mai flexibil și mai răbdător, cu atât te vei bucura mai mult de zborul tău de inițiere (tandem).

    • Cât durează o sesiune de pregătire „obișnuită” la școala de zbor?
      •     Nu există o sesiune de pregătire „obișnuită”, prima parte a zilei poate fi total diferită de cea de-a doua parte și două sesiuni nu seamănă niciodată între ele. Deltaplanismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există posibilitatea ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo.

         

            Alți factori de luat în calcul sunt: condiția fizică a fiecăruia, modul în care fiecare elev pilot își însușește tehnicile predate și informațiile primite în timpul instructajului (diferă de la un elev la altul), numărul de elevi piloți aflați pe deal și gradul de evoluție al fiecăruia. Pe scurt, fiecare instructor încearcă să lucreze cu fiecare elev cât mai mult pe parcursul unei sesiuni de lucru, însă cel mai mare accent se pune pe siguranță și condiție meteo.

    • Este necesar ca sesiunile de pregătire să aiba loc în zile consecutive?
      •     Deși nu este necesar, este indicat ca primele sesiuni să aiba loc în zile cât mai apropiate pentru că sunt zilele în care se pun bazele tale ca pilot de deltaplan și ți se creează reflexele. Îți recomandăm să îți programezi sesiunile de comun acord cu instructorul tău, ținând cont de regulile școlii de zbor din care faci parte, dar și de condiția meteo.

    • Cine va asigura echipamentul necesar pe parcursul școlii de zbor?
      •     Majoritatea școlilor de zbor nu îți vor asigura echipamentul necesar (deltaplanul, hamul, casca de protecție), va trebui ca la înscriere să discuți despre achiziția echipamentelor cu instructorul tău. În cazul altor școli însă, tu va trebui să te ocupi doar de partea logistică și de îmbrăcăminte, apă, mâncare pe parcursul pregătirii, școala asigurâdu-ți echipmentul de zbor necesar.

    • Cu ce ar trebui să ma îmbrac în timpul zborului de inițiere (tandem)? Dar pe parcursul sesiunilor de pregătire la școala de zbor?
      •     E foarte important să fii îmbrăcat și încălțat corespunzator. Iată câteva sfaturi utile:

         

            - Pe perioada unei sesiuni de pregătire poți avea activitate fizică foarte intensă (urcatul unui deal cu deltaplanul în spate de câteva ori), în timpul altei sesiuni poți avea parte de o condiție meteo schimbătoare, cu vânt intens. Câteva bluze călduroase și o jachetă windstopper peste sunt o alegere mult mai bună decât 2 sau 3 bluze foarte groase. Deasemenea, un combinezon de zbor poate fi o alegere foarte bună și poate rezolva multe dintre problemele legate de îmbrăcăminte.

         

            - Poți purta o pereche de pantaloni lejeri (windshell) care să îți permită să te miști în voie. Pe perioada iernii, poți purta pantaloni de ski.

         

            - Încearcă să porți hainele în straturi (tricou, bluză călduroasă, polar, geacă) pe perioada primăverii / toamnei / iernii, astfel încât să poți elimina rapid din straturi în caz de nevoie.

         

            - Pe perioada verii, deși e cald, în timpul sesiunilor de lucru la sol poartă bluze cu mâneca lungâ și pantaloni lungi, te vor proteja de incidentele inerente de la începutul școlii.

    • Cu ce ar trebui să mă încalț în timpul zborului de inițiere (tandem)? Dar pe parcursul sesiunilor de pregătire la școala de zbor?
      •     Încălțămintea ta este foarte importantă pentru ca vei alerga, sări, urca, decola și ateriza pe un teren care nu este întotdeauna plat. E obligatoriu ca încălțămintea ta să ofere suport foarte bun gleznelor și să fie antiaderentă. Totodată ar trebui să îți mențină picioarele calde și uscate.

         

            Nu recomandăm încălțăminte cu înălțime sub gleznă și cu talpă care poate aluneca (teneși, adidași, mocasini, etc). Nu recomandăm încălțămintea cu cleme de care cablurile s-ar putea agăța în timpul manevrării deltaplanului la sol.

         

            Cea mai bună alegere pot fi ghetele speciale pentru hiking (atenție, nu sunt același lucru cu pantofii de escaladă), cu șireturi, suficient de înalte pentru a proteja glezna și cu talpă Vibram care să atenueze șocurile.

    • Ar trebui să vin cu apă și mâncare la mine?
      •     Da, asigură-te ca ai la tine minim 2 l de apă și suficientă mâncare pentru o zi atunci când vii la sesiunile de pregătire. În ceea ce privește zborul de inițiere (tandem), funcție de locul de decolare și condițiile agreate cu instructorul, îți recomandăm să ai la tine minim 0.5 l apă și un sandwich.

    • Care e legătura între zbor și vreme?
      •     Toate sporturile aeriene depind de condiția meteo, așadar și deltaplanismul se poate practica doar dacă vremea ne permite. Punem siguranța înainte de orice, așadar atât noi, cât și instructorii cu care colaborăm, vom recomanda întreruperea oricărei activități legate de zborul cu deltaplanul în cazul în care condiția meteo nu e optimă.

    • Care e cea mai bună perioadă a anului pentru a începe cursul de zbor cu deltaplanul?
      •     Nu există o perioadă bună sau o perioadă mai puțin bună. Pe tot parcursul anului, condiția meteo poate fi bună sau mai puțin bună și se pot găsi perioade propice pentru deltaplan. Totuși primăvara, vara și toamna sunt cele mai bune perioade, atât pentru stagiile de pregătire la deal mic, cât și pentru zbor dinamic și/sau termic. Pe perioada iernii, se pot efectua zboruri mai „liniștite” din cauza lipsei de activitate termică.

    • Ce trebuie să știu atunci când vreau să cumpar primul meu deltaplan/primul meu echipament?
      •     În primul rand, e necesar să știi să zbori. Îți reamintim că – în conformitate cu legislația în vigoare – e necesar să ai licență de pilot pe care o poți obține urmând cursurile unei școli de zbor cu deltaplanul. Decizia achiziționării primei aripi se face împreună cu instructorul tău, în funcție de abilitățile tale, caracteristicile tale ca pilot și experiență ta

    • Cât timp durează un curs de instruire pentru a deveni pilot licențiat de deltaplan?
      •     În funcție de timpul pe care îl aloci acestui sport, aptitudinile tale și atitudinea cu care abordezi întreg procesul de instruire, de factorii meteo, dar și de acumularea orelor de zbor (din locații diferite, atât zboruri la deal mic, munte, cu câștig de altitudine, dar și zbor dinamic), cursul poate dura între 3 și 24 luni. Discută despre acest aspect cu instructorul tău, acesta este cel mai în masura să evalueze felul în care te dezvolți ca pilot de deltaplanul.

    • Ce se întâmplă dacă vreau să renunț la curs?
      •     Dacă ai început școala și ți se pare că totuși zborul cu deltaplanul nu este pentru tine, discută cu instructorul tău și găsiți împreună o soluție. Fiecare școală are un regulament intern în ceea ce privește întreg procesul de instruire, inclusiv retragerea elevilor de la cursuri.

    • Sunt obligat să imi dau examenul de licență la o data impusă?
      •     Din punct de vedere legal, pentru a zbura cu deltaplanul în simplă comandă este necesar să ai licență de pilot. Poți susține examenul de licență în maxim 3 luni de la absolvirea școlii (perioadă în care nu poți zbura singur, ci doar sub supravegherea instructorului).

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




Pentru mai multe informatii:

email

 

Sau folosește Formularul de Contact