Motoparapanta

img

    Zborul cu motoparapanta este unul dintre cele mai ușoare și accesibile tipuri de zbor. Acesta oferă tuturor posibilitatea să se bucure de libertatea și senzațiile oferite de zborul cu parapanta, însă cu o autonomie de zbor mai mare și fără a depinde de un loc de decolare aflat la înălțime.

 

    Spre deosebire de parapantismul fără motor, un pilot de motoparapantă nu depinde de dealuri, nu necesită vânt care să îl ajute la decolare și nu are nevoie de condiții termice pentru a zbura (atenție însă, acest lucru nu înseamnă că poate zbura pe orice condiție meteo și că nu se pune accent pe siguranță în zbor).

 

    Un paramotor este compact și ușor de transportat, ușor de asamblat și – atunci când este demontat – încape în orice tip de mașină. Având o parapantă și un motor ușor cu elice, care este purtat precum un rucsac, pilotul de motoparapantă folosește forța de tracțiune a acestui motor și forța portantă a parapantei pentru a decola de pe o suprafață dreaptă, apoi se poate bucura de ore întregi de zbor.

 

    Atenție însă, zborul cu motoparapanta, ca orice sport aviatic, are potențial de risc. Statisticile arată că cele mai multe accidente se datorează factorului uman. Fiind vorba de un sport dinamic, reacțiile pilotului în caz de anomalii trebuie să fie rapide și corecte. Lipsa de experiență, ignorarea regulilor de securitate, orgoliul, neverificarea echipamentului sunt doar câteva puncte care depind de factorul uman.

 

    În concluzie: zborul cu motoparapanta nu se învață singur sau din cărți, ci doar prin participarea la cursuri oficiale sub îndrumarea unor instructori autorizați. Astfel, prin antrenamente adecvate, de la zboruri ușoare până la dezvoltarea reflexelor pentru rezolvarea cazurilor extreme, se reduce la minim posibilitatea accidentărilor. Recomandarea instructorilor este ca întâi să se învețe zborul cu parapanta fără motor, pentru ca pe masura ce pilotul licențiat capătă experiență să treacă la instruirea pentru zbor cu motoparapanta.

 

    Metodele prezentate în continuare sunt informative, detalii concrete se obțin din manualele de utilizare date de producătorii de parapante și de la instructorii autorizați.


in zbor
  • 1. ECHIPAMENT – PĂRȚI COMPONENTE ȘI DIFERITE TIPURI DE ECHIPAMENT

    Parti componente motoparapanta

    • Pe scurt
      •     Motoparapanta e formată din: parapantă (exista și modele dedicate cu viteză și rezistență a materialului mai mare) și motor în 2 sau 4 timpi (care poate fi purtat în spate sau instalat pe un kart – triciclu).

            Părțile componente ale parapantei sunt:

    • Voalura (denumită și aripă, parapantă, cârpa)
      •     Este partea din material textil, în diverse culori, cu sistem de celule care ajută atât la gonflarea aripii, cât și la zborul acesteia

         

            În termeni simpli, o parapantă este un aparat de zbor fără motor, construit din materiale textile. Seamană cu o parașută, însă forma sa este eliptică și nu rotundă. De obicei, parapantele sunt fabricate din nylon rip-stop, care este un material sintetic rezistent la rupturi și presiune mare.

         

            Două straturi separate de material sunt cusute între ele la un capat și în părți, iar în centrul rămas liber sunt fixate nervurile care asigură forma aerodinamică. Între aceste nervuri se află celulele care au rolul de a păstra aerul în interior și de a ajuta la păstrarea formei aerodinamice și implicit a zborului. Aripa are un bord de atac (partea din față a parapantei) care permite aerului să intre în celule, și un bord de fugă (partea din spate) pe unde are loc curgerea straturilor de aer de pe extrados (stratul exterior al parapantei) și intrados (partea interioară a acesteia). Durata de viață a unei parapante – în funcție de materialul din care este confecționată și metodele de utilizare – este de circa 500 ore.

         

            O parapantă se va alege întotdeauna ținând cont de experiența pilotului (elev-pilot, pilot începător, intermediar sau avansat), dar și de greutatea acestuia, existând o strânsă legatură între greutatea totală a ansamblului pilot + echipament în ceea ce privește încărcarea totală a aripii.

         

            Totodată tipurile de parapante sunt legate de destinația în care acestea se vor folosi: aripile de tandem (parapantă pentru 2 persoane; folosite la zboruri de instruire și agrement), aripi de școală, aripi pentru zboruri la distanță, aripi pentru competiție și aripi pentru manevre acrobatice.

    • Suspante și chingi portsuspante
      •     Fac legatura între scaunul pilotului și materialul parapantei; printre acestea se află și comenzile care ajută la manevrarea aripii

         

            Suspantele sunt firele care fac legătura între scaunul pilotului și voalura aripii. În mod normal parapantele au între 3 și 5 seturi de suspante, atașate în zone diferite ale interiorului aripii. Toate suspantele sunt prinse în mai multe seturi cu ajutorul chingilor portsuspante (sau elevatoare) în lateralele pilotului. Primul rând de suspante controlează bordul de atac al aripii, iar ultimul rând (comenzile) coada aripii. Cu ajutorul comenzilor pilotul controlează parapanta, schimbă direcția acesteia sau efectuează diverse manevre specifice. Suspantele sunt confecționate din material sintetic (Kevlar sau Dyneema). Acest tip de material nu se întinde și nici nu suferă modificări atunci când este expus la soare sau umiditate. Chingile portsuspante sunt confecționate din Poliamid de diferite lățimi.

         

            Chingile portsuspante se leagă de seleta pilotului cu ajutorul carabinierelor. Se folosesc modele special testate și concepute pentru zbor, din oțel sau duraluminiu.

    • Hamul pilotului
      •     La fel ca și seleta, este scaunul în care pilotul stă în timpul zborului, însă are fixată în spate cușca în care se află montate motorul și elicea. Hamul este format dintr-un sistem de susținere cu chingi, placă dorsală, sisteme de prindere în zona picioarelor, pieptului și central pentru a asigura pilotul în timpul zborului, dar și un sistem de buzunare necesare atât pentru parașuta de rezervă, cât și pentru articole personale.

         

            În cazul în care se folosește un triciclu, acesta poate avea 1 sau 2 locuri, caz în care prinderea pilotului (și a pasagerului) se face în scaunul special proiectat.

    • Parașuta de salvare
      •     Este așezată într-un buzunar special al hamului, aceasta are rol de a asigura aterizarea în siguranță în cazul incidentelor

         

            Parașuta de salvare asigură aterizarea în siguranță a pilotului în cazul unui incident neplăcut. Special creată pentru acest sport, este pliată și depozitată într-un buzunar special din seletă, aflat la îndemana pilotului în orice moment.

         

            Deși nu face parte din parapantă, ci mai degrabă ca parte obligatorie a zborului – casca de protecție. Special creată pentru sporturi aeriene, cu rol de protecție și izolare, aceasta este obligatorie atât în timpul exercițiilor la sol (groundhandling, gonflaje), cât și în zbor.

    • Motorul

      Motor motoparapanta

      •     Poate fi purtat în spate (în interiorul unei cuști metalice de care este prins hamul) sau poate fi instalat pe un triciclu.

         

            Motor cu combustie internă care acționeaza elicea propulsoare, poate fi în 2 sau 4 timpi, are între 80 și 350 cc și un consum mic pe ora în funcție de eficiența parapantei, capacitatea motorului, greutatea pilotului și a motorului, dar și de condițiile meteo.

         

            Motor electric – Cu autonomie de zbor mai mică, majoritatea modelelor sunt încă experimentale, însă tendința de evolutie este spre aceasta zonă.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 2. ZBORUL / TIPURI DE ZBOR

    Cum zboara motoparapanta

    •  

          Metodele prezentate în continuare sunt informative, detalii concrete se obțin din manualele de utilizare date de producătorii de motoare și cei de parapante, dar mai ales de la instructorii autorizați.

       

          Unul dintre cele mai importante aspecte este ca înainte de a zbura cu motoparapanta, să iei câteva lecții de zbor cu parapanta simplă pentru a înțelege principiul de zbor și pentru a-ți forma reflexele atunci când vine vorba de controlul aripii.

    • Primii pași

      Primii pasi cu motoparapanta

      •     Pentru a te asigura că zbori în siguranță, trebuie să parcurgi cu instructorul tau următorii pași:

         

            1. Gonflarea aripii, decolare, zbor și aterizare cu parapanta simplă până înveți să o controlezi. Apoi poți trece la partea de instructaj cu motoparapanta urmând aceleași etape.

            2. Trebuie să te familiarizezi cu accelerația motorului, cum să ajungi de la accelerare maximă la eliberarea treptată a acesteia. Această etapă te ajuta să înțelegi puterea motorului și te va învăța să îl controlezi atât la sol, cât și în zbor.

            3. Zboruri scurte care să îți permită să îți creezi reflexele, apoi vei trece la zboruri mai lungi sub îndrumarea instructorului.

         

            Instructorul te va învăța să adaptezi întotdeauna echipamentul nivelului tău de pregatire și va răspunde tuturor întrebărilor tale.

    • Manevrarea și controlul motoparapantei

      Cum pilotezi motoparapanta

      •     Comenzile pe care pilotul le ține în ambele mâini sunt conectate la partea din spate (bordul de fuga) a aripii. În funcție de cum acesta acționeaza comenzile, aripa își va modifica forma și modul în care zboară. Dacă pilotul zboară cu comenzile tensionate în limitele de siguranță, aripa va zbura mai lent. Daca acesta eliberează comenzile, aripa va zbura mai repede. Instructorul va explica pe parcursul școlii controlul accelerației și îți va da toate informațiile necesare pentru ca tu să zbori în siguranță.

         

            Virajele se fac prin acționarea comenzii pe partea pe care se dorește virajul, dar și prin mutarea greutății pe acea parte. Evident, atât virajele simple, cât și alte manevre speciale fac parte din cursul școlii de zbor cu parapanta și vor fi predate și efectuate alături de instructori autorizați.

    • Aterizarea

      Cum aterizeaza motoparapanta

      •     Se spune despre aterizare că este partea cea mai delicată a zborului. Dacă înainte de decolare – în funcție de condiția meteo, locul de zbor și starea pilotului din momentul respectiv – ne putem răzgîndi în ceea ce privește zborul, aterizarea, mai ales în condiții de siguranță, este obligatorie. Ca și decolarea, aterizarea se face cu vânt de față și necesită – pe lângă observarea terenului pe care aceasta are loc, eventuale obstacole și indicii despre direcția vântului – manevre specifice de pierdere a înălțimii până se ajunge la stadiul în care pilotul aterizează.

         

            Redu riscul accidentărilor, asigurându-te că te bucuri de instructaj specializat oferit de un instructor autorizat. Îți recomandăm să nu începi să zbori fără instructaj și, după obținerea licenței de pilot, să zbori mereu în condiții corespunzătoare nivelului tău de pregătire.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 3. INSTRUMENTE ELECTRONICE FOLOSITE LA ZBORUL CU MOTOPARAPANTA

    Instrumente folosite in zborul cu motoparapanta

    •  

          Cele mai importante instrumente pentru orice pilot de motoparapantă sunt variometrul, altimetrul, stația radio și GPS-ul. Deasemenea anemometrul este important pentru a evalua corect viteza vântului.

    • Altimetrul

      Indicator altitudine motoparapanta

      •     Indică altitudinea la care se afla motoparapanta față de locul decolării sau față de nivelul mării. Măsurarea altitudinii se face bazându-se pe presiunea aerului care scade odată cu creșterea înălțimii (la nivelul mării având valoarea maxima, în mm coloană de mercur).

    • Variometrul

      Indicator viteza de urcare motoparapanta

      •     Indică viteza de urcare sau coborâre a motoparapantei (metri/secunda). E folosit mai ales la spiralarea termicelor și are indicatori audio, astfel încât pilotul se poate baza doar pe sunetul emis de acesta, fără să fie nevoit să se uite la el. Deasemenea înregistrează datele zborurilor: ziua în care s-a efectuat zborul, distanța și durata acestuia.

         

            De cele mai multe ori altimetrul și variometrul se afla instalate în aceeași carcasă.

    • Statia radio
      •     Instructorii folosesc stațiile radio pentru a comunica cu elevii piloți, dar și cu alti piloți care au nevoie de asistență. Piloții licentiați folosesc stațiile radio pentru a comunica orice aspect legat de zbor, pe întreaga durată a acestuia.

    • GPS
      •     Folosindu-se de GPS pilotul poate urma rute prestabilite (la fel ca în cazul GPS-ului auto se folosesc hărți, însă acestea sunt aeriene), dar poate avea și informații legate de viteza și direcția de deplasare. În competiții GPS-ul este folosit pentru ca organizatorii să stabilească dacă un pilot participant a atins toate punctele impuse.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 4. ECHIPAMENTUL INDIVIDUAL

    Cum ma imbrac la zborul cu motoparapanta

    • Îmbrăcămintea
      •     Îmbrăcămintea are rolul să-l protejeze pe pilot de frig și de intemperii, dar trebuie să asigure protecția corpului la contactul cu solul sau cu vegetația. Un combinezon special suficient de larg (pentru a permite îmbracarea unor haine calde) este alegerea celor mai multi piloti. Deasemenea îmbrăcămintea sport confortabilă este recomandată (de exemplu: pantaloni softshell, geacă windstopper).

    • Mănușile
      •     Mănușile protejează mâinile pilotului de frig și reduc posibilitatea accidentărilor în cazul contactului cu solul, suspantele sau cu vegetația. Vara, chiar dacă este cald se recomandă purtarea unor mănuși subțiri care să asigure protecția mâinilor.

    • Încălțămintea
      •     Picioarele pilotului înlocuiesc trenul de aterizare, așadar încălțămintea trebuie să amortizeze șocurile, să aibă aderență bună și să preia șocurile laterale fără să suprasolicite piciorul. Se recomandă folosirea bocancilor înalți peste gleznă, cu șiret care să strângă glezna și talpa Vibram care să preia șocurile. Nu se recomandă bocancii cu cleme la care există riscul agățării suspantelor.

    • Ochelarii de protecție
      •     Se recomandă folosirea ochelarilor cu lentile colorate, fixați bine pe capul pilotului și bine ventilați pentru evitarea aburirii lentilelor.

    • Casca de protecție
      •     Casca de protecție are rol atat de protectie cat și de izolare fonica.

    • Altele
      •     Alte articole de îmbrăcăminte folosite de piloți: cagule, bandane, șepci de soare, iar în zilele însorite nu lipsește crema de protecție solară

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 5. SCOALA DE ZBOR CU MOTOPARAPANTA

    Scoala de zbor motoparapanta

    •  

          Poți găsi o școala de zbor într-o zonă care să îți fie accesibilă atât ca locație, cât și ca programare a zborurilor de inițiere (tandem) / durată de desfășurare a cursurilor, pe platforma noastră www.flightbooster.comExternal Link Toți instructorii sunt autorizați și certificați de organizațiile naționale și internaționale așa că poți fi sigur că pregătirea ta se va desfășura în siguranță și legal.

       

          De cele mai multe ori, înainte de a începe școala sau în timpul acesteia, poți zbura în tandem alături de un instructor autorizat. Zborul de inițiere (tandem) poate răspunde la multe dintre întrebările tale și poate fi cea mai bună modalitate de a „prinde” microbul zborului.

    • Etapa 1

      Scoala piloti motoparapanta

      •     Prima etapă a pregătirii tale va fi constituită din cunoașterea echipamentului, reguli generale ale zborului, noțiuni de meteorologie și aerodinamică, precum și multă manevrare a parapantei la sol. După aceea, vei fi pregătit pentru zboruri scurte de pe dealuri mici care te vor pregăti pentru etapa intermediară. Asigură-te că ești îmbrăcat corespunzător, că ai la tine minim 2 l de apă și mâncare. De regulă, o sesiune de lucru la deal mic durează între 2 și 6 ore și poate fi foarte intensă. Nu îți face griji, în majoritatea cazurilor, școala îți va asigura întreg echipamentul necesar (cască, seletă, parapantă, stație radio).

    • Etapa 2
      •     Cea de-a doua etapă este cea de cunoaștere a motorului și manevrarea acestuia atât la sol, cât și în aer. Acum vei învăța manevre speciale de control, coborâre rapidă și câștig de înălțime. Tot aceasta este etapa în care te pregătești pentru examenul de licențiere așa că – pe lângă sesiunile practice – va trebui să asiști și la sesiunile de teorie care sunt structurate pe diferite discipline specifice.

    • Etapa 3
      •     Ultima etapă este examenul de licență la care vei avea proba teoretică (examen grilă din materiile specifice) și în urma promovării acestuia, vei susține proba practică (zbor cu manevre specifice care îți vor fi comunicate atât în timpul școlarizării, cât și de către inspectorii examinatori).

         

            Durata minimă a cursului, potrivit reglementărilor, este 50 de ore pregătire teoretică (noțiuni de cunoașterea aeronavei, principii de zbor, meteorologie, navigație aeriană, legislație, proceduri operaționale, performanțe de zbor și planificarea zborului, performanțe umane) și 15 de ore zbor (pregătire practică la sol și în zbor cuprinzând 50 - 100 zboruri asistate). Se dobândesc abilități de pregătirea aeronavei pentru zbor, decolare, diverse manevre specifice în zbor, aterizare. În funcție de disponibilitatea ta, acestea sunt repartizate pe parcursul a circa 2-3 luni.

         

            După absolvirea școlii și obținerea licenței poți zbura nesupravegheat de instructor oriunde pe teritoriul României, însa noi îți recomandăm să ții legătura cu acesta și să te consulți cu el de fiecare dată când mergi la zbor până capeți experiența necesară.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 6. ORGANIZAȚII CARE REGLEMENTEAZĂ ZBORUL CU MOTOPARAPANTA / TESTAREA ECHIPAMENTELOR DE ZBOR

    Autoritati motoparapanta

    • La nivel internațional
      •     Federația Aeronautică Internațională (FAI) – înregistrează și reglementează la nivel mondial performanțele piloților. Pentru majoritatea competițiilor internaționale este necesară înregistrarea FAI.

    • La nivel național
      •     Ministerul Transporturilor prin delegare de competență către Aeroclubul României.

         

            AZLR (Asociația de Zbor Liber din România) – se ocupă atât de instruirea și autorizarea instructorilor, dar și de sesiunile de examinare a piloților, de a reprezenta interesele practicanților zborului liber, piloților și propietarilor de aeronave ultraușoare, de a promova zborul liber cu parapanta în siguranță, de a contribui la dezvoltarea acestui gen de activitate aeriană, de a milita pentru crearea unui cadru legislativ corespunzător și alinierea la standardele internaționale de zbor cu aeronave ultraușoare nemotorizate. Mai multe info despre AZLR pe site-ul asociației: azlr.roExternal Link

    • Testarea si clasificarea parapantelor
      •     La nivel mondial testarea și clasificarea parapantelor se face de către DHV (Asociația Germana de Deltaplan și Parapantă) sau de către CEN (Comitetul European pentru Standardizare). Alte clasificări sunt cele AFNOR (Institutul Francez de Standardizare).

      • Descriere clasificare DHV

        Clasificare DHV parapanta

        •     Clasificarea DHV se realizează prin 13 teste de zbor. Parapantele – indiferent de producător și categorie - care nu satisfac toate testele, nu obțin Certificarea DHV. În prezent, există 3 categorii principale (DHV 1, 2, 3) și două categorii intermediare (DHV 1-2 și 2-3).

           

              DHV 1 - Parapante stabile, cu caracteristici de zbor simple, care “iartă” greșelile de pilotare. Sunt folosite de către elevii piloți sau de către piloții începători.

           

              DHV 1-2 - Parapante cu performanțe mai ridicate, fără reacții violente la greșeli de pilotare. Sunt folosite mai ales de către piloții intermediari.

           

              DHV 2 - Parapante cu performanțe de zbor ridicate, uneori cu reacții violente la turbulențe și greșeli de pilotare. Sunt folosite de către piloții experimentati și nu sunt recomandate începătorilor.

           

              DHV 2-3 - Parapante cu performanțe de zbor foarte ridicate, cu reacții foarte violente la turbulențe și greșeli de pilotare. Se recomandă piloților experimentați, care zboară regulat.

           

              DHV 3 - Parapante cu performanțe de zbor foarte ridicate, cu reacții extrem de violente la turbulențe și greșeli de pilotare. Se recomandă piloților de performanță experimentați.

      • Descriere clasificare EN

        Clasificare EN parapanta

        •     A – Parapante cu siguranță pasivă maximă, care iartă multe dintre greșelile de pilotaj. Destinate elevilor piloți si piloților începători.

           

              B – Parapante cu siguranță pasiva bună, caracteristici destul de avansate de pilotaj. Destinate piloților intermediari și avansați.

           

              C – Parapante cu siguranță pasivă scazută și cu reacții dinamice la turbulențe și erori de pilotaj. Destinate piloților avansați care zboară regulat.

           

              D – Parapante cu cerințe avansate în ceea ce privește pilotajul activ și cu reacții violente la turbulențe și erori de pilotaj. Destinate piloților experimentați care zboară regulat.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 7. INTREBARI FRECVENTE

    Intrebari frecvente motoparapanta

    • Ce este o motoparapantă?

      Ce este motoparapanta

      •     Zborul cu motoparapanta este unul dintre cele mai ușoare și accesibile tipuri de zbor. Acesta oferă tuturor posibilitatea să se bucure de libertatea și senzațiile oferite de zborul cu parapanta, însă cu o autonomie de zbor mai mare și fără a depinde de un loc de decolare aflat la înălțime.

         

            Spre deosebire de parapantismul fără motor, un pilot de motoparapantă nu depinde de dealuri, nu necesită vânt care să îl ajute la decolare și nu are nevoie de condiții termice pentru a zbura (atentie însă, acest lucru nu înseamnă că poate zbura pe orice condiție meteo și că nu se pune accent pe siguranță în zbor).

         

            Un paramotor este compact și ușor de transportat, ușor de asamblat și – atunci cand este demontat – încape în orice tip de mașină. Având o parapantă și un motor ușor cu elice, care este purtat precum un rucsac, pilotul de motoparapantă folosește forța de tracțiune a acestui motor și forța portantă a parapantei pentru a decola de pe o suprafață dreaptă, apoi se poate bucura de ore întregi de zbor.

    • Poate oricine să zboare cu motoparapanta?
      •     În teorie, oricine care are o condiție fizică decentă și nu are restricții medicale, poate zbura. Pentru a învăța să zbori în siguranță și legal, este necesar să te înscrii la o școală de zbor cu motoparapanta unde, sub supravegherea unui instructor autorizat, vei învăța tot ce trebuie să știi despre acest sport.

    • De la ce vârstă pot începe să zbor cu motoparapanta?
      •     Conform legislației în vigoare, trebuie să fi împlinit 15 ani și să ai acordul parinților pentru a începe școala de zbor. Poți sa susții examenul pentru obȚinerea licenȚei de pilot imediat ce ai Împlinit 16 ani.

    • În ce condiție fizică trebuie să fiu pentru zbor?
      •     Se recomandă ca persoanele care încep școala de zbor să fie active, alerte și să aibă coordonare bună. În prima etapă a școlii va trebui sa alergi destul de des cu un echipament de 20-30 kg în spate. Nu îți face griji însă, motoparaparapantismul poate fi practicat si de persoane mai putin active, atata vreme cat iti doresti sa zbori si depui eforturi in acest sens, vei capata in timp conditia fizica necesara.

    • În ce condiție fizică trebuie să fiu pentru un zbor de inițiere (tandem)?
      •     În acest caz, condiția ta trebuie să fie cel putin medie, în funcție de locul de decolare pe care îl vei alege împreună cu instructorul autorizat. Vei primi toate informațiile necesare de la instructorul tău.

    • Sunt prea în vârstă pentru a învăța să zbor cu motoparapanta?
      •     Nu contează vârsta, ci condiția fizică, starea medicală generală, dar și starea mentală. Un alt factor de luat în calcul este cât de bine vezi și orice afecțiune care îți poate afecta abilitatea de zbor și pe cea de a lua decizii rapide. E necesar să poți alerga pe perioade scurte și la viteze destul de mari (decolare și aterizare), să te miști mult cu aripa la sol, să poți căra în spate un motor de 20-30 kg.

    • Există limite în ceea ce privește greutatea corporală?
      •     Da, există atât limite inferioare, cât și superioare, pentru înscrierea la cursurile școlilor de zbor, dar și pentru zborurile de inițiere (tandem). Acest lucru se datorează mai ales capacității de încărcare a parapantelor, care sunt certificate pe anumite plaje de greutate care trebuiesc respectate obligatoriu. O parapantă care nu este încărcată conform certificării nu poate zbura în siguranță.

         

            Zboruri de inițiere: în general minim 40 kg, maxim 110 kg.

         

            Școala de zbor cu motoparapanta: în general minim 40 kg, maxim 110 kg.

         

            În cazul în care o persoană de peste 120 kg își dorește să urmeze cursurile unei școli este foarte posibil ca aceasta să fie nevoită să își cumpere (numai la sfatul instructorului autorizat și cu acordul acestuia) echipament adecvat.

    • Există limite în ceea ce privește înălțimea unei persoane?
      •     Nu există limitări oficiale în ceea ce privește înălțimea, singura condiție este ca seleta/hamul să îți vină (în cazul seletelor e importantă și înălțimea, nu doar greutatea). Din experiența noastră, sunt rare cazurile în care o persoană care se încadrează ăn limitarile de greutate să nu se încadreze în ceea ce privește înălțimea.

    • Unde găsesc în România școli de zbor cu parapanta/motoparapanta?
      •     Poți găsi o școală de zbor într-o zonă care să îți fie accesibilă atât ca locație, cât și ca programare a zborurilor de inițiere în tandem/ durată de desfășurare a cursurilor pe platforma noastră www.flightbooster.comExternal Link Toți instructorii sunt autorizați și certificați de organizațiile naționale și interaționale așa că poți fi sigur că pregătirea ta se va desfășura în siguranță și legal.

    • Când au loc cursurile de zbor?
      •     În funcție de programul școlii de zbor și de acoperirea numărului de elevi piloți per sesiune, acestea au loc mai ales în weekenduri, însă majoritatea școlilor organizează cursuri și în timpul săptămânii.

    • De ce este posibil că uneori cursurile sau zborurile să sufere modificări ale orei programate inițial?
      •     Motoparapantismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există riscul ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo. În cazul zborurilor de inițiere, recomandăm să se reconfirme zborul telefonic cu instructorul, iar în cazul cursurilor să se păstreze legătură cu acesta în modalitatea de comunicare agreeată de fiecare școală de zbor.

    • Cât durează un zbor de inițiere „obișnuit”?
      •     Nu există un zbor „obișnuit”, două zboruri nu seamană niciodată între ele. Motoparapantismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există riscul ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzator condiției meteo. În funcție de ce agreezi cu instructorul, în funcție de condiția meteo și de locul de decolare ales, acesta poate dura oricât între 5 minute și câteva ore. Asigură-te că ai o fereastră de timp de cel puțin câteva ore în cazul în care condiția meteo se schimbă sau în cazul în care drumul până la locul de decolare durează mai mult decât estimai anterior. După cum am mai spus, cel mai bine este să reconfirmi telefonic cu instructorul data și ora la care urmează să zbori cu minim 1 zi înainte. Ia în calcul și faptul că pregătirea ta și a echipamentului durează minim 30 minute înainte de zbor. Luând în calcul toți acești factori, cu cât poți fi mai flexibil și mai răbdator, cu atât te vei bucura mai mult de zborul tău de inițiere (tandem).

    • Cât durează o sesiune de pregătire „obișnuită” la școala de zbor?
      •     Nu există o sesiune de pregătire „obișnuită”, prima parte a zilei poate fi total diferită de cea de-a doua parte și două sesiuni nu seamană niciodată între ele. Motoparapantismul – ca toate sporturile aeriene – depinde de condiția meteo. Așadar există riscul ca orice activitate să fie anulată și reprogramată corespunzător condiției meteo.

         

            Alți factori de luat în calcul sunt: condiția fizică a fiecăruia, modul în care fiecare elev pilot își însușește tehnicile predate și informațiile primite în timpul instructajului (diferă de la un elev la altul), numărul de elevi piloți aflați pe deal și gradul de evoluție al fiecăruia. Pe scurt, fiecare instructor încearcă să lucreze cu fiecare elev cât mai mult pe parcursul unei sesiuni de lucru, însă cel mai mare accent se pune pe siguranță și condiție meteo.

         

            Luând în calcul toți acești factori, cu cât poți fi mai flexibil și mai răbdător, cu atât te vei bucura mai mult de evoluția ta în cadrul școlii de zbor.

    • Este necesar ca sesiunile de pregătire să aiba loc în zile consecutive?
      •     Deși nu este necesar, este indicat ca primele sesiuni să aiba loc în zile cât mai apropiate pentru că sunt zilele în care se pun bazele tale ca pilot de motoparapantă și ți se creează reflexele. Îți recomandăm să îți programezi sesiunile de comun acord cu instructorul tău, ținând cont de regulile școlii de zbor din care faci parte, dar și de condiția meteo.

    • Cine va asigura echipamentul necesar pe parcursul școlii de zbor?
      •     Majoritatea școlilor de zbor vor asigura echipamentul necesar (motor, parapantă, seletă, cască de protecție), tu va trebui să te ocupi doar de partea logistică și de îmbrăcăminte, apă, mâncare pe parcursul pregătirii. Discută totuși despre acest aspect la înscriere.

    • Cu ce ar trebui să mă îmbrac în timpul zborului de inițiere? Dar pe parcursul sesiunilor de pregătire la școala de zbor?
      •     E foarte important să fii îmbrăcat și încălțat corespunzător. Iată câteva sfaturi utile:

         

            - Pe perioada unei sesiuni de pregătire poți avea activitate fizică foarte intensă (de ex. în prima parte a școlii,urcatul unui deal cu parapanta în spate de câteva ori), în timp ce în timpul altei sesiuni poți avea parte de o condiție meteo schimbătoare, cu vânt intens. Câteva bluze călduroase și o jachetă windstopper peste sunt o alegere mult mai bună decât 2 sau 3 bluze foarte groase. Deasemenea un combinezon de zbor poate fi o alegere foarte bună și poate rezolva multe dintre problemele legate de îmbrăcăminte.

         

            - Poți purta o pereche de pantaloni lejeri (windshell) care să îți permită să te miști în voie. Pe perioada iernii poți purta pantaloni de ski.

         

            - Încearcă să porți hainele în straturi (tricou, bluză călduroasă, polar, geacă) pe perioada primaverii / toamnei / iernii astfel încât să poți elimina rapid din straturi în caz de nevoie.

         

            - Pe perioada verii, deși e cald, în timpul sesiunilor de lucru la sol poartă bluze cu mânecă lungă și pantaloni lungi, te vor proteja de incidentele inerente de la începutul școlii.

    • Cu ce ar trebui să mă încalț în timpul zborului de inițiere? Dar pe parcursul sesiunilor de pregătire la școala de zbor?
      •     Încălțămintea ta este foarte importantă pentru că vei alerga, sări, urca, decola și ateriza pe un teren care nu este întotdeauna plat. E obligatoriu ca încălțămintea ta să ofere suport foarte bun gleznelor și să fie antiaderentă. Deasemenea ar trebui să îți mențină picioarele calde și uscate.

         

            Nu recomandăm încălțăminte cu înălțime sub gleznă și cu talpă care poate aluneca (teneși, adidași, mocasini, etc). Nu recomandăm încălțămintea cu cleme de care suspantele s-ar putea agata în timpul manevrării parapantei la sol.

         

            Cea mai buna alegere pot fi ghetele speciale pentru hiking (atenție, nu sunt același lucru cu pantofii de escaladă), cu șireturi, suficient de înalte pentru a proteja glezna și cu talpa Vibram care să atenueze șocurile.

    • Ar trebui să vin cu apă și mâncare la mine?
      •     Da, asigură-te ca ai la tine minim 2 l de apă și suficientă mâncare pentru o zi atunci când vii la sesiunile de pregătire. În ceea ce privește zborul de inițiere, în funcție de locul de decolare și condițiile agreate cu instructorul, îți recomandăm să ai la tine minim 0.5 l apă și un sandwich. Deasemenea este foarte util un baton de glucoză .

    • Care e legatura între zbor și vreme?
      •     Toate sporturile aeriene depind de condiția meteo, așadar și motoparapantismul se poate face doar dacă vremea ne permite. Punem siguranța înainte de orice, așadar atât noi, cât și instructorii cu care colaborăm, vom recomanda întreruperea oricărei activități legate de zborul cu motoparapanta în cazul în care condiția meteo nu e optimă.

    • Care e cea mai bună perioadă a anului pentru a începe cursul de zbor cu parapanta/motoparapanta?
      •     Nu există o perioadă bună sau o perioadă mai puțin bună. Pe tot parcursul anului condiția meteo poate fi bună sau mai puțin bună și se pot găsi perioade propice pentru parapantă. Totuși primăvara, vara și toamna sunt cele mai bune perioade, atât pentru stagiile de pregătire la deal mic, cât și pentru elevii avansați. Pe perioada iernii se pot efectua zboruri mai „liniștite” din cauza lipsei de activitate termică.

    • Ce trebuie să stiu atunci când vreau să cumpar prima mea parapantă/motoparapantă?
      •     În primul rând, e necesar să știi să zbori. Îți reamintim că – în conformitate cu legislația în vigoare – e necesar să ai licența de pilot pe care o poți obține urmând cursurile unei școli de zbor cu motoparapanta. Decizia achiziționarii primei aripi se face împreună cu instructorul tău, în funcție de abilitățile tale, caracteristicile tale ca pilot și experiența ta.

    • Pot să învăț singur să zbor cu parapanta/motoparapanta?
      •     E adevărat că motoparapanta este unul dintre cele mai simple aparate de zbor motorizat. Este deasemenea adevarat că majoritatea piloților de motoparapantă reușesc să decoleze în siguranță, să zboare în siguranță și să aterizeze în siguranță. Dar acest lucru este datorat pregătirii teoretice și practice de care au beneficiat în cadrul legal și organizat al unei școli de zbor. Nimeni nu poate evalua evoluția unui elev pilot, nu poate să îi ofere din experiența sa de zeci de ani în unele cazuri și nu poate lua decizii legate de siguranța zborului mai bine decât un instructor de motoparapantă autorizat și certificat. Pentru a zbura atât legal, cât și în siguranță (a ta, dar și a celorlalți), este necesar să înveți să zbori ca elev pilot al unui instructor autorizat.

         

            Conform statisticilor, majoritatea piloților care au suferit diverse incidente și accidente de-a lungul vremii au fost autodidacți.

    • Este motoparapantismul un sport sigur?
      •     Motoparapantismul poate fi un sport foarte sigur sau foarte periculos, depinde foarte mult de pilot și de deciziile pe care acesta le ia. O pregătire temeinică și în spiritul siguranței aeriene, echipament adaptat experienței pilotului și – foarte importantă, dacă nu cea mai importantă – atitudinea pilotului vizavi de sport, fac diferența între sigur și riscant.

         

            De reținut este faptul că orice activitate sportivă și orice sport aerian are totuși un potențial de risc, dincolo de factorul uman. Educarea corectă a pilotului, învățarea și cunoașterea propriilor limite de către acesta și o atitudine serioasă în ceea ce privește zborul pot duce la minimizarea riscului. Respectul de sine se reflectă în respectul pentru sport și ambele pot face diferența între un pilot care zboară în siguranță și un pilot care reprezintș un pericol, atât pentru el, cât și pentru cei din jurul său.

    • Cât timp durează un curs de instruire pentru a deveni pilot licențiat de parapantă/motoparapantă?
      •     În funcție de timpul pe care îl aloci acestui sport, aptitudinile tale și atitudinea cu care abordezi întreg procesul de instruire, factorii meteo, totodată în funcție de acumularea orelor de zbor (din locații diferite, 50-100 zboruri în simplă comandă sub supravegherea instructorului), cursul poate dura între 3 și 24 luni. Discută despre acest aspect cu instructorul tău, acesta este cel mai în măsură să evalueze felul în care te dezvolți ca pilot de parapantă.

    • Ce se întâmplă dacă vreau să renunț la curs?
      •     Dacă ai început școala și ți se pare că zborul cu motoparapanta nu este pentru tine, discută cu instructorul tău și găsiți împreună o soluție. Fiecare școală are un regulament intern în ceea ce privește întreg procesul de instruire, inclusiv retragerea elevilor de la cursuri.

    • Sunt obligat să îmi dau examenul de licență la o dată impusă?
      •     Din punct de vedere legal, pentru a zbura cu motoparapanta în simplă comandă este necesar să ai licența de pilot. Poți susține examenul de licență în maxim 3 luni de la absolvirea școlii (perioadă în care nu poți zbura singur, ci doar sub supravegherea instructorului).

    • Cum se controlează o motoparapantă?
      •     Cu tehnica potrivită și multe exerciții alături de un instructor autorizat, controlul e foarte ușor. Alături de acesta vei învăța atât controlul parapantei, dar și al motorului astfel încât te vei bucura de zboruri în siguranță.

    • Cât de sus poate zbura o motoparapantă?
      •     Recordul mondial este de 5500 m, însă conform legislației din România altitudinea maximă permisă e de 3000 m.

    • Cât de jos poate zbura o motoparapantă?
      •     Motoparapanta este singura aeronavă care poate zbura la 30 cm de sol. Atenție însă, pentru a zbura la distanțe mici de sol este necesara experiența care se poate căpăta doar prin urmarea cursurilor alături de un instructor autorizat și sute de zboruri.

    • Cât pot zbura cu un rezervor de combustibil?
      •     Un rezervor este suficient pentru un zbor de cca 3 ore, însă consumul depinde de greutatea pilotului, tipul de zbor și manevrele efectuate.

    • Am nevoie de o licență pentru a zbura cu motoparapanta?
      •     Conform legislației din România, oricine vrea să zboare cu o aeronavă ultraușoară are nevoie de licență. Licența se obține urmând cursurile unei școli de zbor sub îndrumarea unui instructor autorizat și sustinerea examenului de licențiere.

    • Ce fel de combustibil se folosește?
      •     Benzină combinată cu ulei de amestec pentru motoarele în 2 timpi.

    • Care este viteza cu care poate zbura o motoparapantă?
      •     Viteza variază în funcție de tipul de aripa folosit, însă poate fi între 25 – 50 km/h.

    • Cât de mult trebuie să alergi pentru a decola?
      •     Depinde de viteza vântului: vânt slab (0 – 6 km/h) trebuie să alergi între 2 și 5 metri, vânt mediu (10-20 km/h) trebuie să alergi maxim 5 metri. În cazul triciclului, nu trebuie să alergi deloc.

    • Ce distanță pot parcurge cu motoparpanta?
      •     Distanța depinde de experiența pilotului, consumul motorului, condiția meteo, însă în zilele bune poți parcurge peste 100 km.

    • Ce se întâmplă dacă se oprește motorul?
      •     În principiu, motorul este folosit pentru a decola și câștiga altitudine. Însă motorul se poate opri sau poate fi oprit în orice moment al zborului, iar parapanta va continua să zboare în siguranță.

    • Cât cântărește motorul? Îl car eu tot timpul în spate?
      •     Greutatea motorului variază între 15 și 30 kg. Greutatea este purtată de pilot doar până ce aripa decolează, apoi greutatea intregului ansamblu va fi susținută de aceasta.

    • Cât durează până învăt să zbor cu motoparapanta?
      •     În funcție de timpul pe care îl aloci acestui sport, aptitudinile tale și atitudinea cu care abordezi întreg procesul de instruire, factorii meteo, dar și în funcție de acumularea orelor de zbor, cursul poate dura între 3 și 24 luni. Discută despre acest aspect cu instructorul tău, acesta este cel mai în măsură să evalueze felul în care te dezvolți ca pilot de motoparapantă.

    • Poți reporni motorul în zbor?
      •     Da, poți opri și reporni motorul în zbor în funcție de tipul de zbor pe care vrei să îl faci.

    • Cât de sigure sunt modelele de parapantă folosite în zborul cu motoparapanta?
      •     Conform certificărilor DHV, aripile moderne sunt supuse unor teste riguroase care pun presiune pe aripă de cca 15 ori mai mare decât în zbor. De regulă, pentru a forma ansamblul de motoparapantă, aripile folosite sunt DHV1 sau aripi special certificate pentru folosirea cu motor, astfel încât pilotul zboară în deplină siguranță. Un alt aspect de care depinde zborul în siguranță este o pregătire temeinică și în spiritul siguranței aeriene, echipament adaptat experienței pilotului și – foarte importantă, dacă nu cea mai importantă – atitudinea pilotului vizavi de sport, toate acestea fac diferența între sigur și riscant.

         

            De reținut este faptul că orice activitate sportivă și orice sport aerian are totuși un potențial de risc, dincolo de factorul uman. Educarea corectă a pilotului, învățarea și cunoașterea propriilor limite de către acesta și o atitudine serioasă în ceea ce privește zborul pot duce la minimizarea riscului. Respectul de sine se reflectă în respectul pentru sport și ambele pot face diferența între un pilot care zboară în siguranță și un pilot care reprezintă un pericol, atât pentru el, cât și pentru cei din jurul său.

            De reținut este faptul că orice activitate sportivă și orice sport aerian are totuși un potențial de risc, dincolo de factorul uman. Educarea corectă a pilotului, învățarea și cunoașterea propriilor limite de către acesta și o atitudine serioasă în ceea ce privește zborul pot duce la minimizarea riscului. Respectul de sine se reflectă în respectul pentru sport și ambele pot face diferența între un pilot care zboară în siguranță și un pilot care reprezintă un pericol, atât pentru el, cât și pentru cei din jurul său.

    • Echipamentul diferă în funcție de greutatea pilotului?
      •     Da, gama de greutate a unei aripi depinde atât de greutatea pilotului, dar și de greutatea totală a întregului ansamblu (ham, motor, echipament individual). Este foarte important să zbori cu un echipament adecvat experienței tale, dar și gamei tale de greutate. Cel mai bun sfătuitor este instructorul tău, îți recomandăm ca înainte de a lua orice decizie să discuți cu acesta.

    • Unde în România pot zbura cu motoparapanta?
      •     Poti găsi o școală de zbor într-o zonă care să îți fie accesibilă atât ca locație, cât și ca programare a zborurilor de inițiere (tandem)/ durată de desfășurare a cursurilor pe platforma noastră www.flightbooster.comExternal Link Toți instructorii sunt autorizați și certificați de organizațiile naționale și interaționale așa că poți fi sigur că pregătirea ta se va desfășura în siguranță și legal.

    • Cum pot transporta o motoparapantă?
      •     Majoritatea motoarelor se desfac în mai multe părți ușor transportabile, iar asamblarea la locul de decolare durează de regulă foarte puțin. Pe parcursul școlii vei învăța să asamblezi și să dezasamblezi motorul, dar și pliajul aripii pentru transport.

    • Cât durează să decolez din momentul în care am ajuns la un loc de zbor?
      •     În funcție de condiția meteo, trafic aerian, condițiile specifice acelui loc, prioritatea aeronavelor la decolare, oricât între 15 minute și 1 oră.

    • Cât de zgomotos este motorul?
      •     Nivelul de zgomot diferă de la model la model și depinde de puterea acestuia. La unele modele poate fi asemănător cu o mașină de tuns iarba, pe când la altele poate crește mai mult de atât. De regulă pilotii de motoparapantă folosesc căști speciale cu protecție pentru urechi.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




Pentru mai multe informatii:

email

 

Sau folosește Formularul de Contact