Parapanta

Informatii%20utile%20parapanta

    Daca iti doresti sa treci dincolo de vis si sa incerci sa zbori si in realitate, cea mai la indemana modalitate este zborul cu parapanta (denumit de pasionati si „cel mai simplu fel de zbor”).

    Atentie insa, zborul cu parapanta, ca orice sport aviatic, are potential de risc. Statisticile arata insa ca cele mai multe accidente se datoreaza factorului uman. Fiind vorba de un sport dinamic (desi de jos de multe ori ai impresia ca parapantele plutesc in aer), reactiile pilotului in caz de anomalii trebuie sa fie rapide si corecte. Lipsa de experienta, ignorarea regulilor de securitate, orgoliul, neverificarea echipamentului sunt doar cateva puncte care depind de factorul uman.

    In concluzie: zborul cu parapanta nu se invata singur sau din carti, ci doar prin participarea la cursuri oficiale sub indrumarea unor instructori autorizati. Astfel, prin antrenamente adecvate, de la zboruri usoare pana la dezvoltarea reflexelor pentru rezolvarea cazurilor extreme, se reduce la minim posibilitatea accidentarilor.
    Metodele prezentate in continuare sunt informative, detalii concrete se obtin din manualele de utilizare date de producatorii de parapante si de la instructorii autorizati.

    Hai sa vedem ce e exact zborul cu parapanta :)




in%20zbor%20cu%20parapanta
 
Taste of flight - parapanta
  • 1. ISTORICUL PARAPANTISMULUI MONDIAL

    Istoricul parapantismului

    •  

          Parapantismul a deviat din parasutism (va vom explica si diferentele clare intre cele doua tipuri de zbor, intrucat – din cauza denumirilor asemanatoare – inca se fac confuzii).

       

          La inceputul anilor 60, fortele militare au facut o serie de experimente pentru a antrena parasutistii sa aterizeze in siguranta, insa plierea parasutelor si salturile numeroase pe parcursul unei zile erau ineficiente si luau foarte mult timp. Pentru a face cat mai multe antrenamente pe parcursul unei zile, solutia a fost ancorarea parasutistilor cu o franghie de un camion. Pe masura ce camionul accelera, parasutistul se ridica din ce in ce mai sus, apoi elibera cablul cu care era legat de camion, urmand sa efectueze aterizarea. Multi parasutisti au devenit mai interesati de partea de plutire decat de exersarea aterizarii asa ca in scurt timp, se lansau de pe dealuri abrupte legati la parasute si incercau sa manevreze parasutele prin curentii de aer ascendent pentru a pluti cat mai mult. Insa forma rotunda a parasutei si designul special creat pentru coborari pe verticala, cu posibilitati minime de deplasare pe orizontala, nu a permis evolutii foarte mari.

       

          In 1952 inginerul Domina Jalbert inventeaza parasuta multicelulara si care are un sistem de diectie laterala.

       

          In 1963 Jalbert depune la biroul de brevete din SUA proiectul pentru parasuta dreptunghiulara (Parafoil) care are in partea din fata orificii prin care curentul de aer creat poate gonfla (umfla) aripa, dar si comenzi laterale care permit manevrarea acesteia in aer. Aceasta avea avantajul de a fi manevrabila si pe lateral, nu doar pe verticala. Forma ii permite aripii sa pluteasca mai mult fata de modelele traditionale.

       

          Primul om care a zburat cu acest tip de parasuta a fost Dan Poynter, tehnicile folosite, precum si date despre zboruri au fost publicate in revista Parachute Manual. Aceste articole au atras atentia francezului André Bohn, care începând din 1978 a realizat mai multe zboruri, unele mai lungi de 1 km. Pionierii parapantei si-au dat seama repede ca parasuta dreptunghiulara nu face fata cerintelor si au început sa lucreze intens la dezvoltarea aripii celulare. Au aparut aripi, tot dreptunghiulare, dar mai suple, cu alungirea mai mare, ca apoi trecând la forma trapezoidala, sa ajungem la aripile moderne eliptice.

       

          In 1981 specialisti din trei tari, Marea Britania, Olanda si Franta elaboreaza primul Statut care reglementeaza noul sport.

       

          In 1986 FAI (Federatia Internationala de Aeronautica) aproba acest Statut. Astfel a luat nastere un nou sport aviatic, care astazi se bucura de o popularitate in crestere. Au aparut scoli pentru instruirea pilotilor, au fost elaborate regulamente pentru competitii, au aparut producatori de echipamente si accesorii certificati de organisme internationale.

       

      Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 2. ECHIPAMENT – PARTI COMPONENTE SI DIFERITE TIPURI DE ECHIPAMENT

    Echipament parapanta, Descriere echipament parapanta

    • Pe scurt
      •     Partile componente ale parapantei sunt:

         

            • Voalura (denumita si aripa, parapanta, carpa) – partea din material textil, in diverse culori, cu sistem de celule care ajuta atat la gonflarea aripii, cat si la zborul acesteia

         

            • Suspante si chingi portsuspante – fac legatura intre scaunul pilotului si materialul parapantei; printre acestea se afla si comenzile care ajuta la manevrarea aripii

         

            • Seleta – scaunul in care sta pilotul

         

            • Acceleratorul (Speed bar) – sistem de accelerare a vitezei de zbor

         

            • Parasuta de rezerva – asezata intr-un buzunar special din seleta, aceasta are rol de a asigura aterizarea in siguranta in cazul incidentelor

    • Voalura
      •     In termeni simpli, o parapanta este un aparat de zbor fara motor, construit din materiale textile. Seamana cu o parasuta, insa forma sa este eliptica si nu rotunda. De obicei, parapantele sunt fabricate din nylon rip-stop, care este un material sintetic rezistent la rupturi si presiune mare.

         

            Doua straturi separate de material sunt cusute intre ele la un capat si in parti, iar in centrul ramas liber sunt fixate nervurile care asigura forma aerodinamica. Intre aceste nervuri se afla celulele care au rolul de a pastra aerul in interior si de a ajuta la pastrarea formei aerodinamice si implicit a zborului. Aripa are un bord de atac (partea din fata a parapantei) care permite aerului sa intre in celule, si un bord de fuga (partea din spate) pe unde are loc curgerea straturilor de aer de pe extrados (stratul superior al parapantei) si intrados (partea interioara a acesteia).

         

            Durata de viata a unei parapante – in functie de materialul din care este confectionata si metodele de utilizare – este de circa 500 ore.

         

            O parapanta se va alege intotdeauna tinand cont de experienta pilotului (elev-pilot, pilot incepator, intermediar sau avansat), dar si de greutatea acestuia, existand o stransa legatura intre greutatea totala ansamblului pilot + echipament in ceea ce priveste incarcarea totala a aripii.

         

            Totodata tipurile de parapante sunt legate de destinatia in care acestea se vor folosi: aripile de tandem (parapanta pentru 2 persoane; folosite la zboruri de instruire sau agrement), aripi de scoala, aripi pentru zboruri la distanta, aripi pentru competitie si aripi pentru manevre acrobatice.

    • Suspante si chingi portsuspante
      •     Suspantele sunt firele care fac legatura intre scaunul pilotului si voalura aripii. In mod normal parapantele au intre 3 si 5 seturi de suspante, atasate in zone diferite ale interiorului aripii.

         

            Toate suspantele sunt prinse in mai multe seturi cu ajutorul chingilor portsuspante (sau elevatoare) in lateralele pilotului. Primul rand de suspante controleaza bordul de atac al aripii, iar ultimul rand (comenzile) coada aripii. Cu ajutorul comenzilor pilotul controleaza parapanta, schimba directia acesteia sau efectueaza diverse manevre specifice.

         

            Suspantele sunt confectionate din material sintetic (Kevlar sau Dyneema). Acest tip de material nu se intinde si nici nu sufera atunci cand este expus la soare sau umiditate. Chingile portsuspante sunt confectionate din Poliamid de diferite latimi .

         

            Chingile portsuspante se leaga de seleta pilotului cu ajutorul carabinierelor. Se folosesc modele special testate si concepute pentru zbor din otel sau duraluminiu.

    • Seleta
      •     Seleta pilotului este scaunul in care pilotul sta in timpul zborului. Aceasta este formata dintr-un sistem de sustinere cu chingi, placa dorsala, sisteme de prindere in zona picioarelor, pieptului si central pentru a asigura pilotul in timpul zborului, dar si un sistem de buzunare necesare atat pentru parasuta de rezerva, dar si pentru articole personale.

         

            In functie de forma si destinatie, seletele pot fi de mai multe feluri, toate asigurand atat confortul in timpul zborului, dar si siguranta pilotului. Seletele de scoala (sau cele pentru piloti incepatori) au un strat gros de burete protector in zona spatelui si sezutului pentru protectie sporita in timpul manevrelor la sol, decolare si aterizare.

         

            Seletele pentru piloti intermediari au un sistem cu airbag in locul buretelui protector, iar seletele pentru piloti avansati (cocon) au forma aerodinamica, un sistem de sprijinire a picioarelor (foot rest) si un invelis protector care se prinde in jurul partii inferioare a pilotului pentru a-l proteja de frig pe parcursul zborurilor lungi.

    • Acceleratorul
      •     In timpul zborului, unii piloti folosesc acceleratorul (speed bar) care, atunci cand este actionat cu piciorul, creste viteza aripii prin schimbarea unghiului de incidenta al acesteia. Acest sistem se ataseaza seletei si comunica cu parapanta printr-un sistem de scripeti.

    • Parasuta de rezerva

      Parasuta de siguranta parapanta

      •     Parasuta de rezerva asigura aterizarea in siguranta a pilotului in cazul unui incident neplacut. Special creata pentru acest sport, este pliata si depozitata intr-un buzunar special din seleta, aflat la indemana pilotului in orice moment.

         

            Desi nu face parte din parapanta, ci mai degraba ca parte obligatorie a zborului – casca de protectie. Special creata pentru sporturi aeronautice, cu rol de protectie si izolare, aceasta este obligatorie atat in timpul exercitiilor la sol (groundhandling, gonflaje), cat si in zbor.

         

            Acum ca stim care este echipamentul, hai sa vedem ce se intampla inainte si in timpul zborului :)

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 3. ZBORUL / TIPURI DE ZBOR

    Cum se zboara cu parapanta

    •  

          O parapanta foloseste forta portanta pentru a zbura si pentru a sta in aer. Aerul circula pe ambele parti ale parapantei (intrados si extrados) si se intalneste la capatul acesteia (bordul de fuga). Conform principiilor aerodinamice presiunea din partea interioara (intrados) este mai mare decat cea exterioara (extrados) si acest lucru duce la plutirea aripii in aer.

       

          Nu multi stiu insa despre faptul ca se poate zbura pe distante de zeci, chiar sute de kilometrii atata vreme cat conditia meteo este favorabila. Pilotii folosesc curentii de aer cald ascendent (termice) pentru a castiga altitudine si a zbura pe distante lungi si perioade de mai multe ore.

    • Decolarea

      Cum decoleaza parapanta

      •     Recomandarea noastra este ca toate tehnicile descrise sa fie facute sub indrumarea si conform instructiunilor unui instructor autorizat in cadrul unei scoli de zbor cu parapanta.

         

            Zborul cu parapanta fara a urma cursurile unei scoli si fara a obtine licenta de pilot este ilegal si supus legislatiei in vigoare. In plus poate deveni extrem de periculos .

         

            Pentru a zbura cu parapanta este necesar ca – pe langa cunoasterea echipamentului si a modului in care acesta functioneaza – sa avem si notiuni de baza de meteorologie, aerologie , principii aeronautice, aerodinamica etc.

         

            Inaintea decolarii, pilotul va face intotdeauna verificarea echipamentului. De la verificarea integritatii parapantei, descurcarea suspantelor, verificarea buzunarului parasutei de rezerva, verificarea inchiderii corecte a chingilor de picioare, piept, centrala, prinderea chingilor in carabiniere la inchiderea castii, toti acesti pasi sunt necesari pentru un zbor in deplina siguranta, atat pentru pilot, cat si pentru ceilalti piloti participanti la traficul aerian.

         

            Deasemenea sunt importante informatiile legate de specificul zonei de zbor, deschiderea zborului prin anuntarea autoritatilor competente, verificarea si amenajarea locului de decolare, dar si a locului de aterizare (maneci de vant in ambele locuri).

         

            Decolarea se face intotdeauna cu fata pe directia vantului.

         

            In cazul in care vantul este slab sau lipseste, pilotul va incepe alergarea cu spatele la aripa, avand chingile trecute peste brate si setul de suspante A si comenzile in maini. Pe masura ce pilotul ridica mainile si trage A-urile, bordul de atac al aripii se va ridica si in curand aripa va ajunge deasupra capului acestuia. In timp ce face o verificare vizuala a aripii (se verifica liniile de suspante pentru a ne asigura ca acestea nu sunt incurcate sau prezinta noduri, dar si faptul ca aripa este gonflata) acesta continua alergarea pana cand se afla deja in aer.

         

            In cazul in care vantul este puternic, se va face decolarea cu fata la aripa (cunoscuta drept reverse). Pilotul sta cu fata la aripa pregatita pentru decolare. Chingile posrtsuspante sunt conectate astfel incat dupa intoarcerea pilotului cu spatele la aripa, fiecare comanda sa fie in mana corecta (dreapta in dreapta, stanga in stanga). Tinand fiecare comanda in mana corecta, pilotul prinde ambele seturi de A-uri cu mana dreapta in timp ce mana stanga prinde manerul comenzii drepte. Astfel in cazul in care parapanta are nevoie de compensari ale traiectoriei, pilotul va putea folosi ambele comenzi in timp util. Apoi pilotul incepe sa ridice aripa cu ajutorul A-urilor si folosindu-se atat de vant, cat si de incarcarea aripii, impingand centrul de greutate catre sol. Dupa ce aripa s-a ridicat, dupa verificarea voalurii si a suspantelor, pilotul se intoarce pe sub setul de chingi si continua alergarea pana ce parapanta decoleaza.

    • Zborul termic

      Cu parapanta se poate castiga inaltime

      •     Este zbor cu castig de inaltime. Termica este o coloana de aer cald care urca de la suprafata solului. Daca ati observat mai multe pasari care se rotesc deasupra solului fara a bate din aripi, e foarte probabil ca acestea sa zboare intr-o termica.

         

            Cu ajutorul instrumentelor electronice din dotatre, dar si folosindu-se de experienta, pilotii pot ajunge si la altitudini de 4000 – 5000 m.

         

            Spiralarea in termica - se refera la castigul de altitudine prin urcarea intr-un curent ascendent care are forma de coloana. Atunci cand pilotul intra intr-o termica incepe sa se roteasca in jurul miezului curentului ascendent.

    • Zborul la panta / zborul dinamic
      •     Este un tip de zbor care se poate face atunci cand vantul sufla perpendicular pe un munte sau deal. Atunci cand vantul „loveste” muntele se formeaza o zona in care pilotii pot urca pana la inaltimi considerabile (functie si de inaltimea muntelui).

    • Zborul de distanta (Cross Country/XC)

      Cu parapanta se poate zbura pe distante mari

      •     Acesta este tipul de zbor cel mai apreciat si dorit de parapantisti si totodata un tip de zbor rezervat pilotilor experimentati.

         

            Se pot strabate distante de zeci si chiar sute de kilometri, spiraland din termica in termica si admirand peisajul de la +2000m.

    • Zbor Hike & Fly
      •     Dedicat pilotilor pasionati de drumetii care urca cu aripa in spate pana la locul de decolare pentru ca mai apoi sa admire muntii pe care i-au strabatut la pas din aer.

    • Zborul la mosor
      •     Ca si in cazul decolarii standard decolarea se face prin alergare cu spatele la aripa, parapanta fiind legata la un sistem de tractare printr-un cablu si fiind inaltata asemeni unui zmeu. Atentie, acest tip de zbor este deosebit de periculos, fiind necesar un mosor omologat si operatori certificati, dar si un pilot experimentat.

    • Zborul planat
      •     De regula acest tip de zbor sa face cand lipsesc curentii ascendenti dinamici sau termici. Pilotul planeaza de la inaltimea de decolare pana la locul de aterizare pe o panta invizibila.

    • Manevrarea si controlul parapantei

      Manevrarea si controlul parapantei

      •     Comenzile pe care pilotul le tine in ambele maini sunt conectate la partea din spate (bordul de fuga) a aripii. In functie de cum acesta actioneaza comenzile, aripa isi va modifica forma si modul in care zboara. Daca pilotul zboara cu comenzile tensionate in limitele de siguranta, aripa va zbura mai lent . Daca acesta elibereaza comenzile, aripa va zbura mai repede.

         

            Virajele se fac prin actionarea comenzii pe partea pe care se doreste virajul, dar si prin mutarea greutatii pe acea parte. Evident, atat virajele simple, cat si alte manevre speciale fac parte din cursul scolii de zbor cu parapanta si vor fi predate si efectuate alaturi de instructori autorizati.

    • Aterizarea

      Cum aterizez cu parapanta

      •     Se spune despre aterizare ca este partea cea mai delicata a zborului. Daca inainte de decolare – in functie de conditia meteo, locul de zbor si starea pilotului din momentul respectiv – ne putem razgandi in ceea ce priveste zborul, aterizarea, mai ales in conditii de siguranta, este obligatorie.

         

            Ca si decolarea, aterizarea se face cu vant de fata si necesita – pe langa observarea terenului pe care aceasta are loc, eventuale obstacole si indicii despre directia vantului – manevre specifice de pierdere a inaltimii pana se ajunge la stadiul in care pilotul aterizeaza.

         

            Redu riscul accidentarilor, asigurandu-te ca te bucuri de instructaj specializat oferit de un instructor autorizat. Iti recomandam sa nu incepi sa zbori fara instructaj si dupa obtinerea licentei de pilot, sa zbori mereu in conditii corespunzatoare nivelului tau de pregatire.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 4. INSTRUMENTE ELECTRONICE FOLOSITE LA ZBORUL CU PARAPANTA

    Ce instrumente sunt folosite la zborul cu parapanta

    •  

          Cele mai importante 4 instrumente pentru orice pilot de parapanta sunt variometrul, altimetrul, statia radio si GPS-ul. Deasemenea anemometrul este important pentru a evalua corect viteza vantului.

    • Altimetrul

      Indicator de altitudine parapanta

      •     Indica altitudinea la care se afla parapanta fata de locul decolarii sau fata de nivelul marii, Masurarea altitudinii se face bazandu-se pe presiunea aerului care scade odata cu cresterea inaltimii ( la nivelul marii avand valoarea maxima ,in mm coloana de mercur

    • Variometrul

      Cum iti dai seama ca urci cu parapanta

      •     Indica viteza de urcare sau coborare a parapantei (metri/secunda). E folosit mai ales la spiralarea termicelor si are indicatori audio, astfel incat pilotul se poate baza doar pe sunetul emis de acesta, fara sa fie nevoie sa se uite la el. Deasemenea inregistreaza datele zborurilor: data la care s-a efectuat zborul,distanta si durata acestuia.

         

            De cele mai multe ori altimetrul si variometrul se afla instalate in aceeasi carcasa.

    • Statia radio
      •     Instructorii folosesc statiile radio pentru a comunica cu elevii piloti, dar si cu alti piloti care au nevoie de asistenta. Pilotii licentiati folosesc statiile radio pentru a comunica orice aspect legat de zbor, pe intreaga durata a acestuia.

    • GPS
      •     Folosindu-se de GPS pilotul poate urma rute prestabilite (la fel ca in cazul GPS-ului auto se folosesc harti, insa acestea sunt aeronautice), dar poate avea si informatii legate de viteza si directia de deplasare. In competitii GPS-ul este folosit pentru ca organizatorii sa stabileasa daca un pilot participant a atins toate punctele impuse.

    • Anemometrul

      Indicator viteza vant parapanta

      •     Masoara viteza vantului pe care o afiseaza pe un ecran digital

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 5. ECHIPAMENTUL INDIVIDUAL

    Cum ma imbrac la zborul cu parapanta

    • Imbracamintea
      •     Deoarece parapanta nu are cabina, imbracamintea are rolul sa-l protejeze pe pilot de frig si de intemperii, dar trebuie sa asigure protectia corpului la contactul cu solul sau cu vegetatia. Un combinezon special suficient de larg (pentru a permite îmbracarea unor haine calde) este alegerea celor mai multi piloti. Deasemenea imbracamintea sport confortabila este recomandata (de exemplu: pantaloni softshell, geaca windstopper).

    • Manusile
      •     Manusile protejeaza mainile pilotului de frig si reduc posibilitatea accidentarilor în cazul contactului cu solul, suspantele sau cu vegetatia. Vara, chiar daca este cald se recomanda purtarea unor manusi subtiri care sa asigure protectia mainilor.

    • Incaltamintea
      •     Picioarele pilotului inlocuiesc trenul de aterizare asadar incaltamintea pilotului trebuie sa amortizeze socurile, sa aiba aderenta buna si sa preia socurile laterale fara sa suprasolicite piciorul. Se recomanda folosirea bocancilor inalti peste glezna, cu siret care sa stranga glezna si talpa Vibram care sa preia socurile. Nu se recomanda bocancii cu cleme la care exista riscul agatarii suspantelor.

    • Ochelarii de protectie
      •     Se recomanda folosirea ochelarilor cu lentile colorate, fixati bine pe capul pilotului si bine ventilati pentru evitarea aburirii.

    • Altele
      •     Alte articole de imbracaminte folosite de piloti: cagule, bandane, sepci de soare, iar in zilele insorite nu lipseste crema de protectie solara :)

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 6. SCOALA DE ZBOR CU PARAPANTA

    Scoala de zbor cu parapanta

    •  

          Poti gasi o scoala de zbor intr-o zona care sa iti fie accesibila atat ca locatie, cat si ca programare a zborurilor de initiere / durata de desfasurare a cursurilor pe platforma noastra www.flightbooster.comExternal Link Toti instructorii sunt autorizati si certificati de organizatiile nationale si interationale asa ca poti fi sigur ca pregatirea ta se va desfasura in siguranta si legal.

       

          De cele mai multe ori, inainte de a incepe scoala sau in timpul acesteia, poti zbura in tandem alaturi de un instructor autorizat. Zborul de initiere poate raspunde la multe dintre intrebarile tale si poate fi cea mai buna modalitate de a „prinde” microbul zborului.

    • Etapa 1

      Scoala pilot parapanta

      •     Prima etapa a pregatirii tale va fi constituita din cunoasterea echipamentului, reguli generale ale zborului, notiuni de meteorologie si aerodinamica, precum si multa manevrare a parapantei la sol. Dupa aceea vei fi pregatit pentru zboruri scurte, de pe dealuri mici care te vor pregati pentru etapa intermediara. Asigura-te ca esti imbracat corespunzator, ca ai la tine minim 2 l de apa si mancare. De regula o sesiune de lucru la deal mic dureaza intre 2 si 6 ore si poate fi foarte intensa. Nu iti face griji, scoala iti va asigura intreg echipamentul necesar (casca, seleta, parapanta, statie radio).

    • Etapa 2
      •     Cea de-a doua etapa este cea de zbor de pe munte. Acum vei invata manevre speciale de control, coborare rapida si spiralare in termica. Tot aceasta este etapa in care te pregatesti pentru examenul de licentiere asa ca – pe langa sesiunile practice – va trebui sa asisti si la sesiunile de teorie care sunt structurate pe diferite discipline specifice.

    • Etapa 3
      •     Ultima etapa este examenul de licenta la care vei avea proba teoretica (examen grila din materiile specifice) si in urma promovarii acestuia, vei sustine proba practica (zbor de pe munte cu manevre specifice care iti vor fi comunicate atat in timpul scolarizarii, cat si de catre inspectorii examinatori).

         

            Dupa absolvirea scolii si obtinerea licentei poti zbura nesupravegheat de instructor oriunde pe teritoriul Romaniei, insa noi iti recomandam sa tii legatura cu acesta si sa te consulti cu el de fiecare data cand mergi la zbor pana capeti experienta necesara.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 7. ORGANIZATII CARE REGLEMENTEAZA ZBORUL CU PARAPANTA / TESTAREA ECHIPAMENTELOR DE ZBOR

    Organizatii care reglementeaza zborul cu parapanta

    • La nivel international
      •     Federatia Aeronautica Internationala (FAI) – inregistreaza si reglementeaza la nivel mondial performantele pilotilor. Pentru majoritatea competitiilor internationale este necesara inregistrarea FAI.

    • La nivel national
      •     Ministerul Transporturilor prin delegare de competenta catre Aeroclubul Romaniei

         

            AZLR (Asociatia de Zbor Liber din Romania) – se ocupa atat de instruirea si autorizarea instructorilor, dar si de sesiunile de examinare a pilotilor, de a reprezenta interesele practicantilor zborului liber, pilotilor si propietarilor de aeronave ultrausoare, de a promova zborul liber cu parapanta in siguranta, de a contribui la dezvoltarea acestui gen de activitate aeronautica, de a milita pentru crearea unui cadru legislativ corespunzator si alinierea la standardele internationale de zbor cu aeronave ultrausoare nemotorizate.Mai multe info despre AZLR pe site-ul asociatiei: azlr.roExternal Link

    • Testarea si clasificarea parapantelor
      •     La nivel mondial testarea si clasificarea parapantelor se face de catre DHV (Asociatia Germana de Deltaplan si Parapanta) sau de catre CEN (Comitetul European pentru Standardizare). Alte clasificari sunt cele AFNOR (Institutul Francez de Standardizare).

      • Descriere clasificare DHV

        Clasificare DHV parapanta

        •     Clasificarea DHV se realizeaza prin 13 teste de zbor. Parapantele – indiferent de producator si categorie - care nu satisfac toate testele nu obtin Certificarea DHV. In prezent exista 3 categorii principale (DHV 1, 2, 3) si doua categorii intermediare (DHV 1-2 si 2-3).

           

              DHV 1 - Parapante stabile, cu caracteristici de zbor simple, care “iarta” greselile de pilotare. Sunt folosite de catre elevii piloti sau de catre pilotii incepatori.

           

              DHV1-2 - Parapante cu performante mai ridicate, fara reactii violente la greseli de pilotare. Sunt folosite mai ales de catre pilotii intermediari.

           

              DHV 2 - Parapante cu performante de zbor ridicate, uneori cu reactii violente la turbulente si greseli de pilotare. Sunt folosite de catre pilotii experimentati si nu sunt recomandate incepatorilor.

           

              DHV 2-3 - Parapante cu performante de zbor foarte ridicate, cu reactii foarte violente la turbulente si greseli de pilotare. Se recomanda pilotilor experimentati, care zboara regulat.

           

              DHV 3 - Parapante cu performante de zbor foarte ridicate, cu reactii extrem de violente la turbulente si greseli de pilotare. Se recomanda pilotilor de performanta experimentati.

      • Descriere clasificare EN

        Clasificare EN parapanta

        •     A – Parapante cu siguranta pasiva maxima, care iarta multe dintre greselile de pilotaj. Destinate elevilor piloti si pilotilor incepatori.

           

              B – Parapante cu siguranta pasiva buna, caracteristici destul de avansate de pilotaj. Destinate pilotilor intermediari si avansati.

           

              C – Parapante cu siguranta pasiva scazuta si cu reactii dinamice la turbulente si erori de pilotaj. Destinate pilotilor avansati care zboara regulat.

           

              D – Parapante cu cerinte avansate in ceea ce priveste pilotajul activ si cu reactii violente la turbulente si erori de pilotaj. Destinate pilotilor experimentati care zboara regulat.

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 8. DIFERENTE INTRE ZBORUL CU PARAPANTA, ZBORUL CU DELTAPLANUL SI PARASUTISM

    Diferenta dintre parapanta si parasuta

    •  

          La nivel teoretic, parapantismul si deltaplanismul sunt asemanatoare. La nivel practic insa exista cateva diferente majore.

       

          Deltaplanele au un cadru metalic, iar aripa are forma literei grecesti Delta . Din cauza dimensiunii si a faptului ca necesita asamblare inainte de zbor, sunt mai greu de transportat si timpul de pregatire e considerabil mai mare.

       

          Parapantele nu au niciun fel de cadru metalic, sunt construite in totalitate din material textil, au forma eliptica, iar cand nu sunt folosite, sunt pliate astfel incat incap intr-un rucsac.

       

          In zbor, parapantele au o viteza mai mica decat deltaplanele si – desi sunt mai usor de manevrat – sunt mult mai expuse inchiderilor cauzate de turbulente.

       

          O alta confuzie care se face destul de des este ca parapantismul si parasutismul sunt acelasi sport. Pilotii de parapanta decoleaza prin alergare cu aripa gata intinsa, pe cand cei de parasuta sar din avion si deschid parasuta in apropierea solului. O alta diferenta este ca parasutele sunt special concepute pentru salturi, iar parapantele – datorita formei speciale – pentru zboruri de distanta mare.

       


      Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




  • 9. INTREBARI FRECVENTE

    Intrebari frecvente parapanta

    • Poate oricine sa zboare cu parapanta?
      •     In teorie oricine care are o conditie fizica decenta si nu are restrictii medicale poate zbura. Pentru a invata sa zbori in siguranta si legal, este necesar sa te inscrii la o scoala de zbor cu parapanta unde, sub supravegherea unui instructor autorizat, vei invata tot ce trebuie sa stii despre acest sport.

    • De la ce varsta pot incepe sa zbor cu parapanta?
      •     Conform legislatiei in vigoare, trebuie sa fi implinit 15 ani si sa ai acordul parintilor pentru a incepe scoala de zbor. Poti sa dai examenul pentru obtinerea licentei de pilot imediat ce ai implinit 16 ani.

    • In ce conditie fizica trebuie sa fiu pentru zbor?
      •     Se recomanda ca persoanele care incep scoala de zbor sa fie active, alerte si sa aiba coordonare buna. In prima etapa a scolii va trebui sa urci destul de des un deal mic cu un echipament de 15-20 kg in scoala. Nu iti face griji insa, parapantismul poate fi practicat si de persoane mai putin active, atata vreme cat iti doresti sa zbori si depui eforturi in acest sens, vei capata in timp conditia fizica necesara.

    • In ce conditie fizica trebuie sa fiu pentru un zbor de initiere (tandem)?
      •     In acest caz, conditia ta trebuie sa fie cel putin medie, in functie de locul de decolare pe care il vei alege impreuna cu instructorul autorizat, va trebui sa urci un deal de minim 100m in timp ce duci in spate un echipament de 5-10 kg, apoi trebuie sa alergi 5 - 15 m pana ce parapanta decoleaza. Vei primi toate informatiile necesare de la instructorul tau.

    • Sunt prea in varsta pentru a invata sa zbor cu parapanta?
      •     Nu conteaza varsta, ci conditia fizica, starea medicala generala, dar si starea mentala. Un alt factor de luat in calcul este cat de bine vezi si orice afectiune care iti poate afecta abilitatea de zbor si pe cea de a lua decizii rapide. E necesar sa poti alerga pe perioade scurte si la viteze destul de mari (decolare si aterizare), sa te misti mult cu aripa la sol, sa poti cara un rucsac de 15-20 kg la urcarea pe deal.

         

            Avem in randul nostru colegi piloti care au absolvit scoala de parapanta dupa ce au iesit la pensie, insa toti sunt oameni de munte, foarte activi si implicati si in alte sporturi (dans sportiv, maratoane, etc)

    • Exista limite in ceea ce priveste greutatea corporala?
      •     Da, exista atat limite inferioare, cat si superioare, atat pentru inscrierea la cursurile scolilor de zbor, cat si pentru zborurile de initiere. Acest lucru se datoreaza mai ales capacitatii de incarcare a parapantelor, care sunt certificate pe anumite plaje de greutati care trebuiesc respectate obligatoriu. O parapanta care nu este incarcata conform certificarii nu poate zbura in siguranta.

         

            Zboruri de initiere: in general minim 40 kg, maxim 110 kg

         

            Scoala de zbor cu parapanta: in general minim 40 kg, maxim 110 kg.

         

            In cazul in care o persoana de peste 120 kg isi doreste sa urmeze cursurile unei scoli este foarte posibil ca aceasta sa fie nevoita sa isi cumpere (numai la sfatul instructorului autorizat si cu acordul acestuia) echipament adecvat.

    • Exista limite in ceea ce priveste inaltimea unei persoane?
      •     Nu exista limitari oficiale in ceea ce priveste inaltimea, singura conditie este ca seleta sa iti vina (in cazul seletelor e importanta si inaltimea, nu doar greutatea). Din experienta noastra, sunt rare cazurile in care o persoana care se incadreaza in limitarile de greutate sa nu se incadreze in ceea ce priveste inaltimea.

    • Unde gasesc in Romania scoli de zbor cu parapanta?

      Scoli de zbor cu parapanta

      •     Poti gasi o scoala de zbor intr-o zona care sa iti fie accesibila atat ca locatie, cat si ca programare a zborurilor de initiere in tandem/ durata de desfasurare a cursurilor pe platforma noastra www.flightbooster.comExternal Link Toti instructorii sunt autorizati si certificati de organizatiile nationale si interationale asa ca poti fi sigur ca pregatirea ta se va desfasura in siguranta si legal.

    • Cand au loc cursurile de zbor?
      •     In functie de programul scolii de zbor si de acoperirea numarului de elevi piloti per sesiune, acestea au loc mai ales in weekenduri, insa majoritatea scolilor organizeaza cursuri si in timpul saptamanii.

    • De ce este posibil ca uneori cursurile sau zborurile sa sufere modificari ale orei programate initial?
      •     Parapantismul – ca toate sporturile aeronautice – depinde de conditia meteo. Asadar exista riscul ca orice activitate sa fie anulata si reprogramata corespunzator conditiei meteo. In cazul zborurilor de initiere, recomandam sa se reconfirme zborul telefonic cu instructorul, iar in cazul cursurilor sa se pastreze legatura cu acesta in modalitatea de comunicare agreeata de fiecare scoala de zbor.

    • Cat dureaza un zbor de initiere „obisnuit”?

      Cat dureaza un zbor cu parapanta

      •     Nu exista un zbor „obisnuit”, doua zboruri nu seamana niciodata intre ele. Parapantismul – ca toate sporturile aeronautice – depinde de conditia meteo. Asadar exista riscul ca orice activitate sa fie anulata si reprogramata corespunzator conditiei meteo. In functie de ce agreezi cu instructorul, in functie de conditia meteo si de locul de decolare ales, acesta poate dura oricat intre 5 minute si cateva ore. Asigura-te ca ai o fereastra de timp de cel putin cateva ore in cazul in care conditia meteo se schimba sau in cazul in care drumul pana la locul de decolare dureaza mai mult decat estimai anterior. Dupa cum am mai spus, cel mai bine este sa reconfirmi telefonic cu instructorul data si ora la care urmeaza sa zbori cu minim 1 zi inainte. Ia in calcul si faptul ca pregatirea ta si a echipamentului dureaza minim 30 minute inainte de zbor. Luand in calcul toti acesti factori, cu cat poti fi mai flexibil si mai rabdator, cu atat te vei bucura mai mult de zborul tau de initiere.

    • Pot sa decolez cu parapanta de pe teren plat?
      •     Decolarea cu parapanta se face de pe o suprafata inclinata, in general un deal sau munte, suprafata care sa asigure o diferenta de nivel suficienta pentru a putea plana sau folosi curentii ascendenti pentru a castiga inaltime.

    • Cat dureaza o sesiune de pregatire „obisnuita” la scoala de zbor?

      Cat dureaza un curs de parapanta

      •     Nu exista o sesiune de pregatire „obisnuita”, prima parte a zilei poate fi total diferita de cea de-a doua parte si doua sesiuni nu seamana niciodata intre ele. Parapantismul – ca toate sporturile aeronautice – depinde de conditia meteo. Asadar exista riscul ca orice activitate sa fie anulata si reprogramata corespunzator conditiei meteo.

         

            Alti factori de luat in calcul sunt: conditia fizica a fiecaruia, modul in care fiecare elev pilot isi insuseste tehnicile predate si informatiile primite in timpul instructajului (difera de la un elev la altul), numarul de elevi piloti aflati pe deal si gradul de evolutie al fiecaruia. Pe scurt, fiecare instructor incearca sa lucreze cu fiecare elev cat mai mult pe parcursul unei sesiuni de lucru, insa cel mai mare accent se pune pe siguranta si conditie meteo.

         

            Luand in calcul toti acesti factori, cu cat poti fi mai flexibil si mai rabdator, cu atat te vei bucura mai mult de evolutia ta in cadrul scolii de zbor.

    • Este necesar ca sesiunile de pregatire sa aiba loc in zile consecutive?
      •     Desi nu este necesar, este indicat ca primele sesiuni sa aiba loc in zile cat mai apropiate pentru ca sunt zilele in care se pun bazele tale ca pilot de parapanta si ti se creeaza reflexele. Iti recomandam sa iti programezi sesiunile de comun acord cu instructorul tau, tinand cont de regulile scolii de zbor din care faci parte, dar si de conditia meteo.

    • Cine va asigura echipamentul necesar pe parcursul scolii de zbor?
      •     Majoritatea scolilor de zbor vor asigura echipamentul necesar (parapanta, seleta, casca de protectie), tu va trebui sa te ocupi doar de partea logistica si de imbracaminte, apa, mancare pe parcursul pregatirii.

    • Cu ce ar trebui sa ma imbrac in timpul zborului de initiere? Dar pe parcursul sesiunilor de pregatire la scoala de zbor?
      •     E foarte important sa fii imbracat si incaltat corespunzator. Iata cateva sfaturi utile:

         

            - Pe perioada unei sesiuni de pregatire poti avea activitate fizica foarte intensa (urcatul unui deal cu parapanta in spate de cateva ori), in timp ce in timpul altei sesiuni poti avea parte de o conditie meteo schimbatoare, cu vant intens. Cateva bluze calduroase si o jacheta windstopper peste sunt o alegere mult mai buna decat 2 sau 3 bluze foarte groase. Deasemenea un combinezon de zbor poate fi o alegere foarte buna si poate rezolva multe dintre problemele legate de imbracaminte.

         

            - Poti purta o pereche de pantaloni lejeri (windshell) care sa iti permita sa te misti in voie. Pe perioada iernii poti purta pantaloni de ski.

         

            - Incearca sa poti hainele in straturi (tricou, bluza calduroasa, polar, geaca) pe perioada primaverii / toamnei / iernii astfel incat sa poti elimina rapid din straturi in caz de nevoie.

         

            - Pe perioada verii, desi e cald, in timpul sesiunilor de lucru la sol poarta bluze cu maneca lunga si pantaloni lungi, te vor proteja de incidentele inerente de la inceputul scolii.

    • Cu ce ar trebui sa ma incalt in timpul zborului de initiere? Dar pe parcursul sesiunilor de pregatire la scoala de zbor?
      •     Incaltamintea ta este foarte importanta pentru ca vei alerga, sari, urca, decola si ateriza pe un teren care nu este intotdeauna plat. E obligatoriu ca incaltamintea ta sa ofere suport foarte bun gleznelor si sa fie antiaderenta. Deasemenea ar trebui sa iti mentina picioarele calde si uscate.

         

            Nu recomandam incaltaminte cu inaltime sub glezna si cu talpa care poate aluneca (tenesi, adidasi, mocasini, etc). Nu recomandam incaltamintea cu cleme de care suspantele s-ar putea agata in timpul manevrarii parapantei la sol.

         

            Cea mai buna alegere pot fi ghetele speciale pentru hiking (atentie, nu sunt acelasi lucru cu pantofii de escalada), cu sireturi, suficient de inalte pentru a proteja glezna si cu talpa Vibram care sa atenueze socurile.

    • Ar trebui sa vin cu apa si mancare la mine?
      •     Da, asigura-te ca ai la tine minim 2 l de apa si suficienta mancare pentru o zi atunci cand vii la sesiunile de pregatire. In ceea ce priveste zborul de initiere, functie de locul de decolare si conditiile agreate cu instructorul, iti recomandam sa ai la tine minim 0.5 l apa si un sandwich. Deasemeni este foarte util un baton de glucoza.

    • Care e legatura intre zbor si vreme?
      •     Toate sporturile aeronautice depind de conditia meteo, asadar si parapantismul se poate face doar daca vremea ne permite. Punem siguranta inainte de orice, asadar ca atat noi, cat si instructorii cu care colaboram, vom recomanda intreruperea oricarei activitati legate de zborul cu parapanta in cazul in care conditia meteo nu e optima.

    • Care e cea mai buna perioada a anului pentru a incepe cursul de zbor cu parapanta?
      •     Nu exista o perioada buna sau o perioada mai putin buna. Pe tot parcursul anului conditia meteo poate fi buna sau mai putin buna si se pot gasi perioade propice pentru parapanta. Totusi primavara, vara si toamna sunt cele mai bune perioade, atat pentru stagiile de pregatire la deal mic, cat si pentru zbor dinamic si/sau termic. Pe perioada iernii se pot efectua zboruri mai „linistite” din cauza lipsei de activitate termica.

    • Ce trebuie sa stiu atunci cand vreau sa cumpar prima mea parapanta/primul meu echipament?
      •     In primul rand, e necesar sa stii sa zbori. Iti reamintim ca – in conformitate cu legislatia in vigoare – e necesar sa ai licenta de pilot pe care o poti obtine urmand cursurile unei scoli de zbor cu parapanta. Decizia achizitionarii primei aripi se face impreuna cu instructorul tau, in functie de abilitatile tale, caracteristicile tale ca pilot si experienta ta.

    • Pot sa invat singur sa zbor cu parapanta?
      •     E adevarat ca parapanta este unul dintre cele mai simple aparate de zbor nemotorizat. Este deasemenea adevarat ca majoritatea pilotilor de parapanta reusesc sa decoleze in siguranta, sa zboare in siguranta si sa aterizeze in siguranta. Dar acest lucru este datorat pregatirii teoretice si practice de care au beneficiat in cadrul legal si organizat al unei scoli de zbor. Nimeni nu poate evalua evolutia unui elev pilot, nu poate sa ii ofere din experienta sa de zeci de ani in unele cazuri si nu poate lua decizii legate de siguranta zborului mai bine decat un instructor de parapanta autorizat si certificat. Pentru a zbura atat legal, cat si in siguranta (atat a ta, cat si a celorlalti), este necesar sa inveti sa zbori ca elev pilot al unui instructor autorizat.

         

            Conform statisticilor, majoritatea pilotilor care au suferit diverse incidente si accidente de-a lungul vremii au fost autodidacti.

    • Este parapantismul un sport sigur?

      Este parapantismul un sport sigur?

      •     Parapantismul poate fi un sport foarte sigur sau foarte periculos, depinde foarte mult de pilot si de deciziile pe care acesta le ia. O pregatire temeinica si in spiritul sigurantei aeriene, echipament adaptat experientei pilotului si – foarte important, daca nu cel mai important – atitudinea pilotului vizavi de sport, fac diferenta intre sigur si riscant.

         

            De retinut este faptul ca orice activitate sportiva si orice sport aeronautic are totusi un potential de risc, dincolo de factorul uman. Educarea corecta a pilotului, invatarea si cunoasterea propriilor limite de catre acesta si o atitudine serioasa in ceea ce priveste zborul pot duce la minimizarea riscului. Respectul de sine se reflecta in respectul pentru sport si ambele pot face diferenta intre un pilot care zboara in siguranta si un pilot care reprezinta un pericol, atat pentru el, cat si pentru cei din jurul sau.

    • Cat timp dureaza un curs de instruire pentru a deveni pilot licentiat de parapanta?
      •     In functie de timpul pe care il aloci acestui sport, aptitudinile tale si atitudinea cu care abordezi intreg procesul de instruire, factorii meteo, dar si de acumularea celor 10 ore de zbor (din locatii diferite, atat zboruri la deal mic, munte, cu castig de altitudine, dar si zbor dinamic), cursul poate dura intre 3 si 24 luni. Discuta despre acest aspect cu instructorul tau, acesta este cel mai in masura sa evalueze felul in care te dezvolti ca pilot de parapanta.

    • Ce se intampla daca vreau sa renunt la curs?
      •     Daca ai inceput scoala si ti se pare ca totusi zborul cu parapanta nu este pentru tine, discuta cu instructorul tau si gasiti impreuna o solutie. Fiecare scoala are un regulament intern in ceea ce priveste intreg procesul de instruire, inclusiv retragerea elevilor de la cursuri.

    • Sunt obligat sa imi dau examenul de licentă la o data impusa?

      Vreau sa iau licenta parapanta

      •     Din punct de vedere legal, pentru a zbura cu parapanta in simpla comanda este necesar sa ai licenta de pilot. Poti sustine examenul de licenta in maxim 3 luni de la absolvirea scolii (perioada in care nu poti zbura singur, ci doar sub supravegherea instructorului).

    • Te-a ajutat acest articol sau, pur și simplu, ți-a placut?




Pentru mai multe informatii:

email

 

Sau folosește Formularul de Contact